Proje Nedir?
Genel olarak aşağıda belirtilmiş kriterleri karşılayan işler proje olarak nitelendirilmektedir:
- Her proje benzersiz bir ürün, hizmet veya sonuç oluşturur.
- Tanımlanmış bir zamanda başlar ve biter, süresi vardır.
- Sınırlı kaynaklar ile gerçekleştirilir.
Proje Yönetimi Nedir?
Proje yönetimini, özünde nihai sonucun sunulması için yararlanılan her şeyin planlanması ve kontrolüne ek olarak proje ekibindeki her insanın -deneyim seviyesi ne olursa olsun- yapılan işi benimsemesi, anlaması ve yürütmesine odaklanan süreçler bütünü olarak tarif edilebiliriz.
Proje Yönetiminde Üç Kısıt Teorisi (Iron Triangle):
Üç Kısıt Teoremi, proje yönetimini üç ana kısıta indirger. Bunlar zaman, maliyet ve kapsamdır. Bu üç kısıtın köşelere yerleştirildiği üçgenin merkezi kaliteyi temsil eder.
Üç kısıt teorisine göre başarılı proje tarifi için aşağıdaki 4 koşul yerine getirilmelidir:
- Projeler belirlenen bütçe içerisinde tamamlanmalıdır.
- Projeler zamanında teslim edilmelidir.
- Projeler kapsama bağlı kalmalıdır.
- Projeler müşterinin kalite beklentilerini karşılamalıdır.
Proje Yönetiminde Elmas Modeli (Diamond Model):
Son zamanlarda müşteri odaklı yaklaşım eğilimleri merkeze Müşteri Beklentilerinin oturduğu, köşeleri Zaman, Maliyet, Kapsam ve Kalite ile temsil edilen Proje Yönetim Elmas'ı modelinin doğmasına neden oldu. Her müşteri kendine özgü ve eşsizdir. Dolayısı ile İki müşterinin beklentileri aynı değildir. Her bir müşterinin beklentileri net bir şekilde açığa çıkarılmadır.
Proje Başarı Faktörleri: |
---|
1. Kullanıcıların Projeye aktif katılımı 2. Üst Yönetim Desteği 3. Net tanımlanmış ihtiyaçlar 4. Doğru Planlama 5. Gerçekçi Beklentiler 6. Kısa aralıklı teslimat noktaları 7. Yetkilendirilmiş Personel 8. Sahiplenme 9. Proje ile erişilmek istenen amaç ve hedeflerin açıkça bilinmesi 10. Çok çalışma, odaklanmış personel |
Projeleri Başarısızlığı İten Başlıca Etkenler: |
---|
1. Karşılanmamış Beklentiler 2. Kullanıcı Katılımı Eksikliği 3. Kaynak Yokluğu (Aşırı yüklenilmiş kaynaklar) 4. Belirsiz veya Gerçekçi Olmayan Beklentiler 5. Üst Yönetim Desteği Eksikliği 6. Değişen Gereksinimler 7. Planlama eksikliği 8. Proje çıktılarına ihtiyaç kalmaması 9. BT Yönetimi Yokluğu 10. Teknoloji gelişimlere direnç |