Proje Nedir?


Genel olarak aşağıda belirtilmiş kriterleri karşılayan işler proje olarak nitelendirilmektedir:

  • Her proje benzersiz bir ürün, hizmet veya sonuç oluşturur.
  • Tanımlanmış bir zamanda başlar ve biter, süresi vardır.
  • Sınırlı kaynaklar ile gerçekleştirilir.


Proje Yönetimi Nedir?


Proje yönetimini, özünde nihai sonucun sunulması için yararlanılan her şeyin planlanması ve kontrolüne ek olarak proje ekibindeki her insanın -deneyim seviyesi ne olursa olsun-  yapılan işi benimsemesi, anlaması ve yürütmesine odaklanan süreçler bütünü olarak tarif edilebiliriz.

(red star) Proje Yönetiminde Üç Kısıt Teorisi (Iron Triangle):

Üç Kısıt Teoremi, proje yönetimini üç ana kısıta indirger. Bunlar zamanmaliyet ve kapsamdır. Bu üç kısıtın köşelere yerleştirildiği üçgenin merkezi kaliteyi temsil eder.

Üç kısıt teorisine göre başarılı proje tarifi için aşağıdaki 4 koşul yerine getirilmelidir:

  • Projeler belirlenen bütçe içerisinde tamamlanmalıdır.
  • Projeler zamanında teslim edilmelidir.
  • Projeler kapsama bağlı kalmalıdır.
  • Projeler müşterinin kalite beklentilerini karşılamalıdır.



(red star) Proje Yönetiminde Elmas Modeli (Diamond Model): 

Son zamanlarda müşteri odaklı yaklaşım eğilimleri merkeze Müşteri Beklentilerinin oturduğu, köşeleri Zaman, Maliyet, Kapsam  ve Kalite ile temsil edilen Proje Yönetim Elmas'ı modelinin doğmasına neden oldu. Her müşteri kendine özgü ve eşsizdir. Dolayısı ile İki müşterinin beklentileri aynı değildir. Her bir müşterinin beklentileri net bir şekilde açığa çıkarılmadır. 

Bu bilgiler ışığında "başarılı proje" tarifini yapmak gerekirse; müşteri beklentilerini karşılarken zaman ve maliyet aşımı oluşmayan, hedeflenen kapsamda ve kalitede tamamlanmış projeler başarılıdır diyebiliriz.

"Başarı" seviyelerine göre proje sınıflandırması:

    1. Başarılı  Projeler :  Başlangıçta belirtilen tüm özellik ve işlevlerle birlikte zamanında ve bütçesinde tamamlanan projelerdir.
    2. Zorlu Projeler : Proje tamamlanmış ve faaliyete geçmiştir fakat bütçe aşımı, zaman aşımı veya başlangıçta belirtilenden daha az özellik ve işlev sunmaktadır.

    3. Başarısız Projeler : Devam ederken durdurulmuş veya sonuçlanmasına rağmen faaliyete geçmemiş projelerdir.

Proje Başarı Faktörleri:

1. Kullanıcıların Projeye aktif katılımı

2. Üst Yönetim Desteği

3. Net tanımlanmış ihtiyaçlar

4. Doğru Planlama

5. Gerçekçi Beklentiler

6. Kısa aralıklı teslimat noktaları

7. Yetkilendirilmiş Personel

8. Sahiplenme

9. Proje ile erişilmek istenen amaç ve hedeflerin açıkça bilinmesi

10. Çok çalışma, odaklanmış personel

Projeleri Başarısızlığı İten Başlıca Etkenler:

1. Karşılanmamış Beklentiler

2. Kullanıcı Katılımı Eksikliği

3. Kaynak Yokluğu (Aşırı yüklenilmiş kaynaklar)

4. Belirsiz veya Gerçekçi Olmayan Beklentiler

5. Üst Yönetim Desteği Eksikliği

6. Değişen Gereksinimler

7. Planlama eksikliği

8. Proje çıktılarına ihtiyaç kalmaması

9. BT Yönetimi Yokluğu

10. Teknoloji gelişimlere direnç

Özetle;

Proje yönetimi, ortak amaca ulaşmak için bir araya gelmiş insanların en  verimli sonuçları üretebileceği,  öngörülebilir ve kontrollü ortam ve koşulları oluşturma faaliyetidir.

Proje yönetimine aşina olduğunuzda, bir şeyler yolunda gitmediğinde sorunları nasıl karşılayacağınızı, başarıyı garantilemek için neler yapmanız gerektiğini biliyor olursunuz.

 İyi bir proje yönetimi disiplini, tüm riskleri, sorunları ve sürprizleri ortadan kaldırmaz - ancak bunlarla başa çıkmak için standart süreçler ve prosedürler sağlayarak ve aşağıdakilerin önlenmesine yardımcı olur;

  • Geç kalan, bütçeyi aşan ve müşteri beklentilerini karşılamayan projeler
  • Proje yöneticileri tarafından kullanılan süreçler ve prosedürler arasındaki tutarsızlıklar
  • Planlama Eksikliğinin Yüksek stres seviyeleri, iyi niyet ve önemli miktarda fazla mesai kapatılması
  • Proje yönetiminin değer katmayan, zaman ve para kaybettiren bir faaliyet olarak algılanması
  • Projeyi etkileyen, öngörülemeyen iç ve dış olaylara geç reaksiyon