Tedarikçi Dağıtım Oranlamada Dönemsel Değerlendirme ile ilgili ayrıntılı bilgiye bu dokümandan ulaşabilirsiniz.

MRP-Tedarikçi Dağıtım Oranlamada Dönemsel Değerlendirme

MRP'de malzemelerin tedarik edileceği tedarikçilerin belirlenmesinde malzeme bazında oransal dağılım ya da belirtilen önceliklere göre tedarikçilerin kapasitelerini doldurma yöntemlerinin kullanılması için, MRP Parametreleri/Genel-1/MGP Oluşturmada Satıcı Belirleme Yöntemi parametresi kullanılır.

Dağıtım Oranlama uygulamasının kullanıldığı durumlarda, dönemsel kota değerlendirmesi desteklenir. Bu şekilde, ilgili tedarikçiden alınacak miktar hesaplanırken geçmiş dönem içinde yapılan alımlar da dikkate alınır.

Not: Dağıtım Oranlama uygulamasının kullanılması için, MRP Parametreleri "Sipariş Bazında Rezervasyon Sistemi" parametresinin seçilmesi gerekir.

Dağıtım oranlamada değerlendirme için dönem tipi seçimi, Stok Planlama Kayıtları ekranındaki "Planlama-2" sekmesinden yapılır.

Dağıtım oranlamada değerlendirme için aşağıdaki dönem tipleri desteklenir:

  • Aylık: MRP'nin çalıştığı tarih göz önünde bulundurularak içinde bulunulan ayın başından itibaren gerçekleşen satınalma hareketleri dikkate alınır.
  • Üç Aylık: MRP'nin çalıştığı tarih göz önünde bulundurularak içinde bulunulan üç aylık dönemin başından itibaren gerçekleşen satınalma hareketleri dikkate alınır.
  • Altı Aylık: MRP'nin çalıştığı tarih göz önünde bulundurularak içinde bulunulan altı aylık dönemin başından itibaren gerçekleşen satınalma hareketleri dikkate alınır.
  • Yıllık: MRP'nin çalıştığı tarih göz önünde bulundurularak içinde bulunulan yılın başından itibaren gerçekleşen satınalma hareketleri dikkate alınır.

MRP tarafından fason yarı mamuller için; açılan iş emri veya satıcı siparişinde de, dağıtım oranları ve dönemsel değerlendirme yöntemi kullanılabilir.

Örneğin; HAMMADDE01 ürünü 3 farklı tedarikçiden alım yapılmaktadır. Müşteri – Satıcı Stok Kayıtları tanımlamalarında tedarikçi bazında sipariş oranları aşağıdaki gibi tanımlıdır.

Cari

Sipariş Oranı

A Tedarikçi

50%

B Tedarikçi

20%

C Tedarikçi

30%


Stok Planlama Kayıtları ekranında HAMMADDE01 için Dağıtım Oranlamada Değerlendirme yöntemi "3 Aylık" seçilidir.

HAMMADDE01 ürünü için son 3 aylık dönemde tedarikçi bazında yapılan alış miktar ve oranları aşağıdaki gibidir.

Son 3 Aylık Dönemsel Alış Miktarları



Cari

Miktar

Oran

A Tedarikçi

450

32,61%

B Tedarikçi

620

44,93%

C Tedarikçi

310

22,46%


Eylül ayı içinde HAMMADDE01 için MRP sonucunda 1670 adet gereksinim olduğu varsayılmıştır.

MRP Sonucunda, dağıtım oranlamada değerlendirme yöntemine göre tedarikçi bazında tanımlanan hedeflenen oranda sipariş miktarları aşağıdaki formül ile hesaplanmaktır:
A2 = A Tedarikçisi Planlama Dönemi Hedeflenen Alış Miktarı
B2 = B Tedarikçisi Planlama Dönemi Hedeflenen Alış Miktarı
C2 = C Tedarikçisi Planlama Dönemi Hedeflenen Alış Miktarı
K1 = Geçmiş 3 Aylık Dönem Alış Miktarı Toplamı (1380)
K2 = Gereksinim Miktarı (1670)

A Tedarikçisi;
(A1+A2)/(K1+K2)*100=(Hedeflenen Oran)
Örnekteki A carisinin hedeflenen oranı %50 olduğundan hedeflenen orana 50 değeri yazılmıştır.
(450+A2)/(1380+1670)*100=50
(450+A2)/(1380+1670)=0.5
(450+A2)=3050x0.5
450+A2=1525
A2=1525-450
A2=1075
A Tedarikçisinden toplam alış oranının %50 olarak hesaplanması için 1075 adet ürün alınmalıdır.
B Tedarikçisi için hedeflenen %20 oranda sipariş miktarı aşağıdaki gibi hesaplanmaktadır.
(B1+B2)/(K1+K2)*100=20 (Hedeflenen Oran)
(620+B2)/(1380+1670)*100=20
(620+B2)/(1380+1670)=0.2
620+B2=0.2x3050
620+B2=610
B2=-10 (Sonuç 1'den küçük olduğu için B tedarikçisine sipariş önerilmemektedir.)
B Tedarikçisi için yapılan hesaplamada geçmiş dönemde %44 oranda 620 adet alım yapılmış iken gelecek dönem sonu ortalamasının %20 oranına düşürülmesi imkansızdır.
Toplam orana bakıldığında son 3 ayda 620 adet alım yapıldıktan sonra önümüzdeki dönemde hiç alım yapılmasa dahi B tedarikçisinin oranı %20,32 olarak hesaplanmaktadır.
B Tedarikçisi oranının %20 olabilmesi için toplam alışının 610 adet olması gerekirdi.
C Tedarikçisinde hedeflenen oranda sipariş miktarı aşağıdaki gibi hesaplanmaktadır.
(C1+C2)/(K1+K2)*100=30 (Hedeflenen Oran)
(310+C2) /(1380+1670)*100=30
(310+C2)/(3050)=0.3
310+C2=0.3x3050
310+C2=915
C2=605
Ancak; MRP sonucuna göre ihtiyaç miktarı olan 1670 ürün vardı ve A tedarikçisinden 1075 adet için sipariş önerisi yapıldı. Bu durumda kalan ihtiyaç miktarı 595'tir. Aradaki 10 adet ürün farkı ise B tedarikçisinden yapılan alış oranındaki fazlalıktan kaynaklanmaktadır.

Yukarıdaki örneğin sonucuna göre 10 adet alışın hangi firmada eksik kalacağı konusunda sipariş oranı yüksek firmada (A Tedarikçisi %50) hedeflenen tam oran hesaplandıktan sonra diğer firmalara dağıtım yapılmaktadır.

Yukarıdaki örneğin MRP sonuç raporları ekran görüntüsündeki gibidir: