e-Defter İyileştirme Tasfiye Süreci ile ilgili ayrıntılı bilgiye bu dokümandan ulaşabilirsiniz.

Amaç ve Fayda

Gelir İdaresi Başkanlığı'nın Mayıs 2016'da e-Defter uyumlu yazılım firmalarına gönderdiği düzenlemeler kapsamında, e-Defter uygulamalarına eklenmesi istenen ilave özellikler/kontroller Netsis e-Defter uygulamasında desteklenmiştir.


Ürün Grubu

[X] Netsis Enterprise
[X] Netsis Standard
[X] Netsis Entegre

Modül

[X] Muhasebe

Netsis e-Defter Uygulamasında Şirket Tasfiye Süreci

Her ne sebeple olursa olsun, tasfiye haline giren kurumların vergilendirilmesinde hesap dönemi yerine tasfiye dönemi geçerli olmaktadır. Tasfiye, kurumun tasfiyeye girmesine ilişkin genel kurul kararının tescil edildiği tarihte başlar ve tasfiye kararının tescil edildiği tarihte sona ermektedir.
Başlangıç tarihinden aynı takvim yılı sonuna kadar olan dönem ile bu dönemden sonraki her takvim yılı ve tasfiyenin sona erdiği dönem için ilgili takvim yılı başından tasfiyenin bitiş tarihine kadar olan dönem bağımsız bir tasfiye dönemi sayılır. Tasfiyenin aynı takvim yılı içinde sona ermesi halinde tasfiye dönemi, kurumun tasfiye haline girdiği tarihte başlayacak ve tasfiyenin bittiği tarihe kadar devam edecektir.

Tasfiye sürecinde Netsis uygulamasında yapılması gerekenler şunlardır:

  • Tasfiye dönemindeki şirket hareketleri için yeni yıl kopyalama işlemi ile tasfiye dönemi şirketi oluşturulmalıdır.
  • Tasfiye öncesi şirkette mali yıl başlangıç ve bitiş tarihleri değiştirilmemelidir. Ay sonu işlemleri tamamlandı ise, bu durumda normal e-defter oluşturulmalıdır. Tasfiye tarihi ay ortasına denk geliyorsa, bu durumda manuel defter oluşturma işlemi ile tasfiye olunan madde numarasına kadar parçalı e-defter oluşturulmalıdır.
  • E-defterler oluşturulduktan sonra gelir idaresine berat dosyaları gönderilmelidir. Bu işlem ile tasfiye öncesi dönem açısından işlemler tamamlamış demektir. Bundan sonra girilmesi gereken kayıtlar tasfiye sonrası için yaratılan yeni dönem şirketine girilmelidir.
  • Tasfiye sonrası için yaratılan şirkette mali yıl başlangıç tarihine tasfiye başlangıç tarihi girilmelidir. Mali yıl bitiş tarihine de eğer aynı yıl içinde tamamlanacaksa tasfiye bitiş tarihi girilmelidir. Daha sonraki yıllara sarkacak bir süre ise bu durumda yılın son günü girilmeli ve yeni yıla geçildiğinde aynı şekilde yeni yıl kopyalama işlemi ile yeni bir tasfiye şirketi daha yaratılmalıdır.
  • Tasfiye şirketinden oluşturulan ilk e-Defter, girilen tasfiye tarihine göre oluşturulacaktır. Örneğin başlangıç tarihi 15/04 ise e-defter parçalı olacak ve mali yıl ve dönem başlangıç tarihi 15 Nisan olarak oluşturulacaktır.
  • Tasfiye sonrası dönem için oluşturulan e-defterler için yevmiye numarası, madde numarası, kontrol numarası ve varsa defter bölme numaralarının hepsi birden başlayacaktır. Tasfiye sonrası şirket yeni yıl datası olacağı için Netsis uygulamasında ilave yapılması gereken herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır.
  • Tasfiye sonrası yükleme yapmadan önce mutlaka Gelir İdaresi Başkanlığına maille bilgilendirme yapılması gerekmektedir, aksi takdirde tasfiye sonrası e- defter beratları yüklenirken portaldan veya servisten hata alınacaktır.

Tasfiye Durumunun Örnek ile Anlatımı

Mali Yıl Başlangıç Tarihi 01/01/2015 ve Bitiş Tarihi 31/12/2015 olan Bir Firmanın 15/04/2015 Tarihinde Tasfiyeye Giren firmanın Yapacağı işlemler aşağıdaki gibidir:

Mali Yıl ve Dönem Başlangıç-Bitiş Tarihleri

Yevmiye Numarası ve Yevmiye Madde Numarası

Kontrol Numarası(uniqueID)

Defter Bölme Numarası

Mükellef Bilgileri Ekranında Düzenleme
Mükellef ve Düzenleyen Bilgileri tanımlamalarında yer alan Faaliyet Konusu (Nace Kodu) kısmı 64 karakter ile sınırlandırılmış ve sadece karakter girilerek kayıt edilmesi engellenmiştir. Benzer kontrol e-defter oluşturma işleminden öncede yapılmaktadır.