You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 12 Next »

Designer - Rapor Tasarımı

1- Desginer - Rapor Tasarımı

Logo CRM’de varsayılan olarak şablon tasarımları yer alır. Daha farklı tasarımlar için kullanıcılara özgü rapor tasarımı da mümkündür.

Rapor tasarımıyla programda yer alan kayıtlardaki veriler, istenilen formatta ve yalnızca istenen bilgileri içerecek şekilde kullanılır. Her rapor için programda tanımlı olan alanlar, kendi içinde bazı matematiksel işlemlerle formüle edilerek hesaplanmış alanlar-calculated field tanımlanır.

Rapor Tasarımına Ulaşmak

Rapor tasarımına iki farklı yerden ulaşılır. Birincisi kurulum dizini içerisinde yer alan designer dizini açılır ve designer.exe yönetici çalıştırılır. İkinci ulaşım yeri ise CRM Uygulama Kontrol Aracı sağ tıklanır veya göster seçeneği ile birlikte designer açılır. 

 Rapor Tasarımı
  1. Dizin içerisinden ulaşma

       2. CRM Uyarlama Kontrol Aracı

Designer Çalıştırılmadan Önce Yapılması Gerekenler

  1. Kurulum esnasında  Logo CRM'in kurulu olduğu dizin içerisinde web  config →   connectionStrings  alanı  içerisinde  değişiklik yapılması durumunda, Designer klasörü içerisinde yer alan ‘logocrm.net.designer.Win.exe’ isimli config dosyasında da aynı değişiklik yapılmalıdır.

    Bilgilendirme

    Manuel değişiklik yerine CRM Uyarlama Kontrol Aracı → Veritabanı ayarlarından değişiklik yapılması önerilir. Veritabanı değişikliği ile Logo CRM ana dizin ve diğer yardımcı exe'lerin web config → connectionStrings bağlantı bilgileri güncellenir.

  2. Eski sürümlerde Rapor tasarımında standart alanların dışında model editör aracılığıyla tanımlanan alanların Desingner’da kullanılabilmesi için kurulum klasörü içerisindeki Model (.xafml) dosyası kopyalanarak dosya adı Model.User (.xafml) olarak değiştirilip Designer klasörü içindeki aynı isimli dosya (Model.User) yerine kopyalanmalıdır.

    Bilgilendirme

    Güncel versiyonlar ile birlikte CRM Uyarlama Kontrol Aracının gelmesi ile birlikte designer üzerinde oluşturulan dashboard veya raporlar kaydet işlemi ile birlikte ana dizin içerisinde bulunan model dosyalarına da ekleme sağlanır. 2. numaralı kuraldaki gibi eski sürüme sahipseniz CRM uyarlama kontrol aracı → model eşitleme işlemi ile birlikte modelleri eşitleyebilirsiniz

CRM Uyarlama Kontrol Aracı ile Designer'a Giriş;

CRM uyarlama kontrol aracı sağ tıklanır ve designer tıklanır. Ekrana designer.exe'nin giriş (login) paneli gelir. 

 Giriş (Login) Ekranı

Diğer bir yol ise kurulum dizini içerisinde designer dosyası bulunur ve  ‘logocrm.net.designer.Win’ isimli uygulama dosyası yönetici olarak çalıştırılır, sonrasında LOGO kullanıcısı ve şifresi ile giriş yapılmalıdır.

Rapor (Reports)

Designer uygulaması açıldıktan sonra, Reports menüsü seçildikten sonra varsayılan olarak sistemde yer alan rapor tasarımları görülür.

Yeni menüsünün altında yer alan Report seçeneği ile yeni bir şablon tasarımı yapılır.

 Yeni Rapor Ekleme

Açılan Report Wizard menüsündeki alanlar doldurulur.

 Report Wizard

Görünen Ad (Display Name): Raporun görünecek metin alan kısmıdır. 

Veri Türü (Data Type): Tasarımın ekleneceği modül (Proposal- Teklif, Ticket – Destek Kayıtları vb... iş nesneleri içerir.)

Rapor Türü (Report Type): Standard seçilmelidir.

Finish ile Reports arayüzü ekrana gelir.

 Örnek Rapor Tasarımı Ekleme

Rapor tasarım ekranı kapatılarak raporun arayüzde görüntülenebilmesi için aşağıdaki düzeltmeler yapılır.

  • Ekrana görünen ad olarak belirtiğiniz rapor ekranı açılır. Rapor ekranı ilk açıldıktan sonra kaydet işlemi yapılır.
 Yeni Rapor Kaydetme

  • Rapor kaydetme işlemi sonrasında kapatılır ve designer-rapor liste ekranı görüntülenir. Yeni eklenen rapor seçilir ve edit işlemi ile rapor bilgileri düzenlenir.
 Rapor-Edit İşlemi

  • Rapor türü (Report type) menüsünden rapor tasarımı yapılan bölüm seçilir. Aktif (Active) ve İç rapor (Is Inplace Report) seçeneği işaretlenir. Kaydet ve kapat butonu ile ayarlar kaydedilir.
 Click here to expand...

  • Rapor seçiliyken Show Report Designer seçeneği ile rapor tasarım ekranı açılır.
 Rapor Gösterimi

2- Rapor Tasarım Araçları

Tasarım aracın sol tarafında Rapor Kontrolleri Report Controls yer alır. Sağ tarafta ise Alan Listesi – Field List ve Özellik Gridi – Property Grid bulunur.

 Rapor Tasarım Kontrol Araçları

Rapor Kontrolleri

Alan Listesi

Özellik Gridi

Rapor Kontrolleri-Report Controls

Raporda yer alacak metin, resimler, tablolar rapor kontrolleri menüsünden sürükle bırak yöntemiyle rapora eklenir.

Alan Listesi – Field List

Raporda yer alacak veri türüne ait alan bilgilerini listeler. Sürükle bırak yöntemiyle ilgili label 'ın karşısına yerleştirilir.

Özellik Gridi – Property Grid

Alanların yazı stili, yazı boyutu, arka fon rengi, yazı rengi ve bunun gibi birçok şeyin özelleştirilebileceği yapıdır.

3- Rapor Tasarım Paneli

Bölüm Bantları

1- Insert Bant (Bant Ekleme) Menüsü

Rapor üzerinde iken sağ tuş menü ile ‘İnsert Bant’ menüsüne ulaşılır.



Page Header Band: Her sayfada görünmesi istenilen üst bilgidir. Firmanın logosu, teklifin oluşturduğu tarih gibi alanlar bu bölüme eklenebilir.

Group Header: Bir teklif şablonunda birden fazla ürünün alt alta görünmesi için group header kullanılır.

Group Footer: Teklif şablonunda bulunan birden fazla ürünün toplam fiyatının görünmesi için group footer kullanılır.

Page Footer Band: Her sayfada görülmesi gerekn alt bilgiler bu bantta tutulur.


2- Insert Detail Bant (Detay Bant Ekleme) Menüsü

Rapor üzerinde iken sağ tuş menü ile ‘İnsert Detail Band’ menüsüne ulaşılır.

Detail Report: Raporlamak istenilen alanlar için bu bant kullanılır. Teklif edilen ürün, ürünün miktarı, fiyat gibi bilgileri tablo şeklinde bu alanda tutulabilir.

Detail Band: Şablonda yer almasını istenilen genel bilgiler için alanları bu band kullanılır. Teklifin konusunu, hangi firmaya teklif verildiği,teklif verilen kişi ve firmanın adresi türünden bilgiler bu bölümde tutulur.


Örnek Teklif Şablonu Oluşturma

Aşağıda son hali yer alan teklif şablonu ile ilgili yönlendirmeler aşağıda sırasıyla mevcuttur.


Page Header


Resim Ekleme

Rapor kontrolleri bölümünde yer alan Picture Box kutucuğu sürüklenerek Page Headerın altına yerleştirilir. Logo resminin sağ üst köşesinde yer alan mavi ok ile kontrolün menüsü açılır. Image bölümünden istenilen resim seçilir. Resmin belirlenen alana tam yerleşmesi için Sizing bölümünden Stretch Image seçilir.


Page Info Menüsü

Teklifin oluşturulma tarihinin şablonda görünmesi için rapor kontrollerinden Page Info kullanılmalıdır. Kontrollerin alt kısmında yer alan OK menüsünde yer alan kontrol bilginin yer alacağı kısıma sürüklenir. Current Date and Time seçildikten sonra, Format bölümünden istenilen istenilen format seçilir. Sayfa numarası için de bu bölüm kullanılmalıdır.

Detay Bandı (Detail Bant)

Teklifte yer alması gereken alan için rapor kontrolleri bölümünde yer alan label alanı sürüklenir ve detail banda yerleştirilir. Örneğin; detail band bölümüne bir label süreklenir ve çift seçilerek içerisine ‘Teklif No’ yazıldı. Sağ tarafta yer alan Field List bölümünden teklifte görünmesi gereken alanları sürüklenerek ilgili labelların karşısına bırakılır. Örnek için ID alanına karşılık gelmektedir.

Teklif şablonunda bilgilendirme yazısı gibi uzun bir metin kullanılması halinde rapor kontrolleri bölümünde bulunan Rich Text kontrolü sürüklenmelidir. Çift seçilerek içerisine metin yazılır.


Detail Report

Tasarım yapılan bölüme bağlı veri kaynağı varsa Detail Report kullanılarak bağlı verilerin kullanılması sağlanır.

Örnek: Teklif şablonu tasarımında ana veri kaynağı, Teklif [MT_Proposals] iken bağlı veri kaynağı İlişkili Ürünler [MT_Proposals_Products]) olsun. Rapor üzerinde sağ tuş ile aşağıdaki menü açılır, bağlı veri bu seçeneklerden seçilebilir.

Teklife eklenilen ürünlerin teklif şablonunda alt alta görünmesi için Detail report bandının altına Group Header bandı eklenir.

Teklif edilen ürün, birim fiyat, miktar, kdv ve fiyat alanları için rapor kontrolleri bölümünden labellar sürüklenir ve labelların içine başlıklar yazılır.

Özellik Gridi’nden (Property Grid) görünüm ayarları yapılır.

Alanlar başlıkların altına gelecek şekilde ‘Detail’ kısmında aşağıdaki bağlanmalıdır.

İlgili alanlara erişmek için adı belirtilen alanların sol tarafında bulunan ok ile alt alanlara erişilebilir.

  • Ürün Adı: Related Products >> Product >> Description
  • Ürünün Birim Fiyatı: Related Products >> Unit price
  • KDV: Related products >> VAT%
  • İndirimli Birim Fiyat: Related products >> Unit Price Discounted


Group Footer

Detail kısmında yer alan alanlarla ilgili genel bir fonksiyon oluşturmak için kullanılır.

Teklif şablonunda ürünlerin toplam fiyatını görebilmek için Group footer bandı eklenir ve toplam alanı buraya sürüklenir.

Teklife eklenen ürünlerin toplam fiyatının hesaplanması için rapor kontrolleri bölümünden bir label sürüklenir ve içine toplam yazılır. Daha sonra field list bölümünden sub-total alanı sürüklenerek toplam başlığının karşısına konulur. Dövizli teklifler için (PC) sub-total, yerel para birimiyle yapılan teklifler için ise (LC) Sub-Total kullanılır.


Alt Bilgiler

Detail Report bandı eklenerek rapora ait bulunması istenilen ekstra bilgiler (teslimat bilgisi, ödeme şekli, vade süresi), bu bölümde gösterilebilir.

Sağ tarafta görünen banka bilgileri alanları model editörde açılmış alanlardır. Field list bölümünde bu alanların çıkması için logo crm klasörü içinde bulunan model dosyasının kopyalayıp designer klasörünün içine konulması gerekir.


Page Footer

Her sayfanın altında bir alt bilgi bulunması içinde page footer bandı eklenir ve gerekli labellar yerleştirilir.


Şablonda Calculated Alan (Hesaplanmış Alan) Oluşturma

Bu özellik ile tasarımda kullanmak üzere birden fazla alandaki veri birleştirilip tek alanda gösterimi sağlanır. Ayrıca calculted alan ile alanlar sayısal alan ise hesaplattırılıp kullanılabilir.

Alan listesi üzerindeyken sağ tuş Add Calculated Field tıklanarak calculated bir alan yaratılır.

Field list üzerinde iken sağ tuş ile bütün calculated alanlara erişilebilir. Alan eklendikten sonra Edit Calculated Field ile tıklanarak calculated alan içine gerekli formüller eklenir.


Data Member: Gerekli datalar seçilir.

Data Source: Kullanılacak veritabanı seçilir.

Display Name: Alanın görünen adı yazılır.

Expression: Gerekli formül yazılır.

Name: Alanın designerda görünecek ismi yazılır.

Expression bölümüne gerekli alanlar, fonksiyonlar, parametreler kullanarak ilgili fonksiyon yazılır.