You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

Version 1 Next »

Bütçeler

Şirketlerin amaçlarına, hedeflerine ve politikalarına uygun olarak hazırlanan ve gelecek dönem faaliyetlerine ait yapılan planlamaların gerçekleşip gerçekleşmediğinin takip edildiği raporlar olan bütçeler, Logo Mind Budget uygulamasında Bütçeler ana menüsü üzerinden tanımlanır. 
Uygulamaya giriş yapan kullanıcı, "Yetkili" olması durumunda Bütçeler menüsüne erişim sağlar. Kullanıcı yetkileri Ayarlar-Genel Ayarlar-Kullanıcılar menü seçeneği ile tanımlanır. Bkz. Kullanıcılar 
Yetkisi olan kullanıcı,  Ekle düğmesi ile Bütçe Oluşturma ekranına ulaşır. Bütçe Oluşturma penceresinde bütçe editörüne ulaşmak için öncelikle gerekli bazı tanımlar yapılmalıdır. Bu tanımlar "Yetkili" kullanıcı tarafından Ayarlar-Bütçe Ayarları menüsünden yapılır. Ancak yeni bir tanım eklenecekse yine "Yetkili" kullanıcı bütçe oluşturma penceresinde yer alan menü seçeneklerini kullanır. 
Bütçe Oluşturma penceresinde yer alan menü seçenekleri şunlardır:

  • Bütçe
  • Bütçe Kalemleri
  • Organizasyon
  • Boyut

 

Bütçe

Bütçeler, "Yetkili" kullanıcı tarafından Ayarlar-Bütçe Ayarları-Bütçe Tanımlama menü seçeneği ile tanımlanır. Kullanıcı isterse Bütçe Oluştur penceresinden de yeni bir bütçe tanımı yapar.
Şirket alanından hangi şirket için bütçe oluşturacağını seçer. Uygulamada kayıtlı şirketler listelenir ve seçim yapılır. Yeni bir şirket tanımı eklenecekse yetkili kullanıcı tarafından "+" düğmesi ile yapılır. Bkz. Şirketler
Bütçe Adı alanında bütçenin adı belirtilir.
Geçmiş Bütçe alanında daha önceden hazırlanmış olan bütçeler listelenir.
Bütçe Başlangıcı ve Bütçe Bitişi alanlarında bütçenin hangi tarihler için hazırlanacağı ay ve yıl seçimi yapılarak belirlenir. "Bütçe Oluştur ve Kaydet" düğmesi ile yeni bir bütçe tanımı oluşturulur.
Ayrıntılı bilgi için bkz. Bütçe Tanımlama

Bütçe Kalemleri

Bütçe kalemleri, Ayarlar-Bütçe Ayarları-Bütçe Kalemleri menü seçeneği ile daha önceden uygulamada tanımlanmışsa, Şirket seçimi yapılmasıyla otomatik olarak alana gelir. Bütçede yer alması istenen kalemler yanındaki kutucuktan işaretlenir.
Ancak yeni bütçe kalemleri, istenirse Bütçe Oluştur penceresinden de tanımlanır. Bütçe kalemleri, bütçe editörüne ulaşmadan önce tanımı yapılması zorunlu alanlardandır. Bu pencereden üç şekilde bütçe kalemi tanımlanır:

  1. Ekle Düğmesi ile
  2. Veri Bağlantısı ekleyerek tanımlanan adaptör üzerinden
  3. Excel'den aktarma yoluyla

    Ayrıntılı bilgi için bkz. Bütçe Kalemleri

Organizasyon

Organizasyon, Ayarlar-Bütçe Ayarları-Organizasyon Şemaları menü seçeneği ile daha önceden uygulamada tanımlanmışsa, Şirket seçimi yapılmasıyla otomatik olarak alana gelir. Bütçede yer alması istenen organizasyon şemaları yanındaki kutucuktan işaretlenir.
Ancak yeni organizasyonlar, istenirse Bütçe Oluştur penceresinden de tanımlanır. Organizasyon, bütçe editörüne ulaşmadan önce tanımı yapılması zorunlu alanlardandır. Bu pencereden üç şekilde organizasyon tanımlanır:

  1. Ekle Düğmesi ile
  2. Veri Bağlantısı ekleyerek tanımlanan adaptör üzerinden
  3. Excel'den aktarma yoluyla
    Ayrıntılı bilgi için bkz. Organizasyon Şeması

Boyut

Boyut, Ayarlar-Bütçe Ayarları-Boyutlar menü seçeneği ile daha önceden uygulamada tanımlanmışsa, Şirket seçimi yapılmasıyla otomatik olarak alana gelir. Bütçede yer alması istenen boyutlar yanındaki kutucuktan işaretlenir.
Ancak yeni boyutlar, istenirse Bütçe Oluştur penceresinden de tanımlanır. Boyutlar, bütçe editörüne ulaşmadan önce tanımı yapılması zorunlu bir alan değildir. Bu pencereden üç şekilde boyut tanımlanır:

  1. Ekle Düğmesi ile
  2. Veri Bağlantısı ekleyerek tanımlanan adaptör üzerinden
  3. Excel'den aktarma yoluyla
    Ayrıntılı bilgi için bkz. Boyutlar





 Bütçe Oluştur Ve Kaydet düğmesi ile yapılan bütçe tanımı, bütçe kalemleri, organizasyon ve boyut bilgilerine göre bütçe kaydedilir ve bütçe editörüne ulaşılır. 
Var olan bütçe tanımı üzerinde  Düzenle düğmesi ile değişiklik yapılır.

Bütçe Kilitleme/ Açma


Bütçe Kilitleme ve Açma, "Yetkili" kullanıcı ya da "Bütçe Kilitleme & Açma" yetkisi verilmiş kullanıcı tarafından yapılır.  Kilitli/ Açık düğmesi ile ulaşılan pencerede yer alan seçenekler şunlardır:

  • Açık
  • Kilitli
  • Kilitli-Not Girilebilir


Açık

Açık olduğunda, ilgili bütçe için bütçe editöründe veri girişi yapılır.

Kilitli

Kilitli olduğunda, ilgili bütçe için bütçe editöründe veri girişi yapılmaz.

Kilitli-Not Girilebilir

Kilitli-Not Girilebilir olduğunda, bütçe editöründe bütçe ve alt bütçe için bilgi girişi yapılır.




Taslak Revizyon Bütçe Oluşturma

Şirketler, bütçe tanımladıktan sonra hedeflerine ulaşamadıklarında, bir bütçe üzerinde ön çalışma olarak hazırlanmak isteyebilir. Taslak revizyon bütçeler, bir bütçe tanımına ön çalışma olarak kaydedilebilen, silinebilir bütçelerdir. Bütçeler menüsü üzerinde yer alan  Taslak Revizyon Bütçe Oluşturma düğmesi ile bütçe için taslak revizyonu hazırlanır.

Bütçe Adı

Taslak bütçe oluşturulacak bütçe tanımında yer alan ad bilgisidir. Otomatik olarak gelir, değiştirilemez.

Bütçe Başlangıç Tarihi/ Bütçe Bitiş Tarihi

Bütçe başlangıç tarihi ve bütçe bitiş tarihleri, bütçe tanımında yer alan tarih bilgileridir. Otomatik olarak gelir, değiştirilemez.

Ön Çalışma Başlangıç Tarihi

Taslak revizyon bütçe için ön çalışma başlangıç tarihi bu alandan belirtilir. Örneğin Ocak ayında başlayan bir bütçe tanımı için ilk çeyrekten sonraki bir tarih olan Nisan ayı ön çalışma başlangıç tarihi olarak belirlenebilir.

Gerçekleşenleri Planlanan Olarak Al

Bütçe gerçekleşen değerleri, revizyona planlanan olarak alınacaksa işaretlenir.



 Tamam düğmesi ile kaydedilen taslak revizyon bütçeler, bütçe editörü içerisinde Revizyonlar başlığı altında "ön çalışma" olarak, tarih bilgisi ile listelenir. Bir bütçeye ait ön çalışma kaydı varsa, Ana Menü-Bütçeler-Ön Çalışma kolonunda "Var" bilgisi ile yer alır. 

Taslak Revizyon Bütçeyi Kullanıma Alma 
Kullanıcı ön çalışma olarak belirlediği taslak revizyon bütçesini  Taslak Revizyon Bütçeyi Kullanıma Al düğmesi ile kullanıma alır. 

Adı

Bütçe adı bilgisidir. Otomatik olarak gelir, değiştirilemez.

Açıklama

Taslak revizyon bütçenin açıklama bilgisidir.

Yönetici

Kullanıma alınacak olan taslak revizyon bütçenin yönetici tarafından kullanım seçiminin yapılacağı alandır. Düzenlenebilir, Kilitli, Kilitli-Not Girilebilir ve Gizli seçeneklerini içerir.

Kullanıcılar

Kullanıma alınacak olan taslak revizyon bütçenin kullanıcılar tarafından kullanım seçiminin yapılacağı alandır. Düzenlenebilir, Kilitli, Kilitli-Not Girilebilir ve Gizli seçeneklerini içerir.

Oluşturma Tarihi

Taslak revizyon bütçenin oluşturma tarihi bilgisidir. Otomatik olarak gelir, değiştirilemez.

Oluşturan Kullanıcı

Taslak revizyon bütçeyi oluşturan Logo Mind Budget kullanıcısının adıdır. Otomatik olarak gelir, değiştirilemez.


 Kaydet düğmesi ile kaydı yapılan taslak revizyon bütçeler, kullanıma alındıktan sonra artık revizyon olarak uygulamada yerini alır. Bütçe editörü içerisinde, Revizyonlar başlığı altında "ön çalışma" yerine "Revizyon" olarak, tarih bilgisi ile listelenir. 
Revizyon Listesi
Taslak revizyon bütçelerin kullanıma alınmasıyla birlikte Bütçeler menüsü üzerinde beliren  Revizyon Listesi seçeneği ile bütçe tanımı üzerinde oluşturulan revizyonların listesine ulaşılır.
Not: Bir bütçe tanımı için birden fazla ön çalışma ve revizyon kaydı oluşturulabilir. Bir revizyon geri alınamaz, silinemez ancak değiştirilebilir. 
Taslak Revizyon Bütçeyi Silme
Taslak revizyon bütçe kaydedildiğinde, bütçe editöründe yer alan Revizyonlar alanında listelenir. Ana menü-Bütçeler menüsünde ön çalışması olan bütçe üzerindeyken,  Taslak Bütçeyi Sil düğme seçeneği ile taslak bütçe kaydı silinir.

Bütçe Editörü

Bütçeleme sürecinde kolay ve anlaşılır veri girişi ile ilerleme amaçlayan Logo Mind Budget Uygulamasında, bütçeler Bütçe Editörü üzerinden hazırlanır. 
Bütçe editörüne, Bütçeler menüsü üzerinde listelenen bütçe tanımları üzerinde çift tıklama ile ya da yine Bütçeler menüsü üzerinde yer alan  Göster düğme seçeneği ile ulaşılır. 
Not: Farklı kullanıcılar aynı anda aynı bütçe tanımı üzerinde çalışamaz. Görüntülemek istediğinde kaydın kullanıldığına dair uyarı alınır. 
Editöre ulaşmak için öncelikle bütçe tanımının yapılması gereklidir. Bütçe tanımları Ana Menü-Bütçeler menüsü üzerinden ya da Ana Menü-Ayarlar-Bütçe Ayarları menüsü üzerinden yapılır. 
Bkz. Bütçeler 
Bkz. Bütçe Tanımlama 
Bütçe editörü açıldığında, Ana Menü sayfası yanında, tanımlandığı bütçe adıyla ayrı bir sayfa olarak yerini alır. Bütçe ait alt bütçeler de editör içerisinde ayrı sayfalar olarak yerini alır. Alt bütçe tanımları "Yetkili" kullanıcı tarafından Ayarlar-Bütçe Ayarları-Alt Bütçe Tanımları menü seçeneği ile yapılır. "Yetkili" kullanıcı isterse editör üzerinde alt bütçe sayfaları yanında yer alan "+" Ekle düğmesi ile yeni bir alt bütçe tanımı yapılabilir.
Bkz. Alt Bütçe Tanımları 

Editör üzerinde yer alan alanlar şunlardır:

Revizyonlar

Bütçeye ait revizyonlar varsa bu alanda Revizyon Tipi ve Revizyon Tarihi-Saati bilgileriyle listelenir. Revizyon Tipi üç şekilde listelenir.
Ana Bütçe: Bütçenin ilk tanımlandığı halidir. İlk oluşturulduğu tarih ve saat bilgisi ile listede yer alır.
Ön Çalışma: Bütçeler menüsü üzerinde yer alan "Taslak Revizyon Bütçe Oluşturma" seçeneği ile bütçe tanımına ait bir taslak revizyon oluşturulmuşsa, bu alanda Ön Çalışma tipi ile listelenir.
Revizyon: Taslak Revizyon Bütçesi kullanıma alınan bütçeler revizyon olarak kaydedilirler ve bu alanda Revizyon tipi ile listelenirler.
Bkz. Taslak Revizyon Bütçe Oluşturma

Kullanıcı hangi bütçe üzerinde veri girişi yapacaksa revizyonlar listesinden seçimini yapar.

Seçili Revizyona Not Ekle

Revizyonlar alanı yanında yer alan Seçili Revizyona Not Ekle düğmesi ile revizyonlara not girişi yapılır.

Bütçeye Not Ekle

Bütçe tanımı üzerine not eklenecekse, bütçe editörü sağ en üstte yer alan Bütçeye Not Ekle düğme seçeneği ile yapılır.

Alt Bütçe Sayfa Seçenekleri

Bütçe tanımında yer alan alt bütçe tanımları, editör içerisinde ayrı sayfalar olarak yer alır. Kullanıcı hangi alt bütçe üzerinde veri girişi yapacaksa o sayfayı seçmelidir. Alt bütçe tanımları, Ana Menü-Ayarlar-Bütçe Ayarları-Alt Bütçe Tanımları menü seçeneği üzerinden yapılır.
Bkz. Alt Bütçe Tanımları

Tarih

Bütçe tarihinin senelik olarak gösterildiği alandır. Örneğin, 3 senelik hazırlanacak olan bir bütçenin tarihleri, birer senelik olarak tarih alanında yerini alır. Bütçe başlangıç ve bitiş tarihleri bütçenin tanımlanması esnasında belirlenir.
Bkz. Bütçe Tanımlama

Organizasyon

Organizasyon alanında, bütçesi hazırlanan şirket için tanımlanmış organizasyon şemaları listelenir. Kullanıcı alt bütçe için hangi organizasyonda veri girişi yapacaksa bu listeden seçim yapar. Organizasyon şeması tanımları Ayarlar-Bütçe Ayarları-Organizasyon Şeması menü seçeneği ile yapılır.
Bkz. Organizasyon Şeması

Alt Bütçeye Not Ekle

Alt bütçeye not eklenmek istenirse, Organizasyon alanı altında yer alan Alt Bütçeye Not Ekle düğme seçeneği ile yapılır.

Excel'e Aktar

Alt Bütçede yer alan bütçe kalemleri kolon adları ve girilen veri bilgileri ile Excel'e aktarılabilir. Bunun için Organizasyon seçim alanı altında yer alan Excel'e Aktar düğmesi kullanılır.

Excel'den Aktar

Alt Bütçede yer alan kalemlere veri değerleri, Excel dosyası üzerinden alınabilir. Bunun için Organizasyon seçim alanı altında yer alan Excel'den Aktar düğmesi kullanılır.

Planlanan

Bütçe editörü açıldığında Planlanan alanı öndeğer işaretli gelir. Kullanıcı bütçe hazırlama çalışmalarını gerçekleşen bilgileri aktarana kadar planlanan bütçe üzerinden gerçekleştirir.

Planlanan seçili olduğunda, hangi organizasyon seçimi yapılmışsa sadece o organizasyon için girilen değerler bütçede gösterilir. Örneğin Merkez organizasyonu altında Yurtiçi ve Yurtdışı alt organizasyonları olsun. Merkez bütçesi 20.000 TL, Yurtiçi bütçesi 100.000 TL ve Yurtdışı bütçesi 30.000 TL olsun. "Planlanan" durumundayken "Yurtiçi" ve "Yurt Dışı" alt organizasyonları olduğu halde bunlar için önceden girilen değerler üst organizasyonun değerleri içerisinde gösterilmez. Sadece Merkez organizasyona ait 20.000 TL gösterilir. Yani Merkez organizasyona girilen değerler, sadece bu organizasyon için geçerli olan değerlerdir, altındaki organizasyonların değerlerini değiştirmez.

Üst Toplam Planlanan

Şirket için kayıtlı organizasyon şemalarının hepsi için ayrı ayrı bütçe değeri belirlenir. "Üst Toplam Planlanan" işaretlendiğinde, seçili organizasyonda gösterilen değerler, kendisi için girilmiş olan değerler ve onun alt organizasyonlarına girilmiş olan değerlerle birlikte toplanarak gösterilir.
Örneğin, ana organizasyon Merkez, alt kırılımda da Yurtiçi ve Yurtdışı organizasyonları olsun. Merkez bütçesi 20.000 TL, Yurtiçi bütçesi 100.000 TL ve Yurtdışı bütçesi 30.000 TL olsun. "Üst Toplam Planlanan" işaretlendiğinde, Merkez organizasyon ve kırılımında yer alan alt organizasyonların toplam değerleriyle birlikte 150.000 TL olarak gösterilir.

Gerçekleşen

Gerçekleşen seçeneğinin işaretlenmesi ile bütçe gerçekleşen değerleri editörde gösterilir. Gerçekleşen bilgileri ister manüel girilir ister bir veri bağlantısı yaparak adaptör üzerinden alınır.
Bkz. Gerçekleşen Veriler Bağlantı Sihirbazı

Geçmiş Yıl

Geçmiş yıl bilgisi ayrı bir kolon olarak editör üzerinde gösterilecekse bu alan işaretlenir. Ancak bütçe tanımı yaparken mutlaka geçmiş yıl bütçe bilgisi yapılmış olmalıdır.
Bkz. Bütçe Tanımlama

Geçmiş yıl kolonunun gösterilmesi için "Gerçekleşen" seçeneği işaretli olmalı ve hangi tarih seçeneği için geçmiş yıl değeri gösterilmek isteniyorsa tarih listesinden seçilmelidir. Yapılan tarih seçimine göre geçmiş yıl kolunu ilgili tarih kolonu yanında gösterilir. İşaretin kaldırılmasıyla Geçmiş Yıl kolonu editörden kalkar.

Fark

Planlanan ve Gerçekleşen değerlerinin yer aldığı bütçelerde, iki değer arasındaki farkı görmek için "Fark" alanı işaretlenir. Fark alanı seçilerek hangi tarihler için gerçekleşen fark değeri gösterilmesi isteniyorsa tarih listesinden seçilmelidir. Yapılan tarih seçimine göre Fark kolonu ilgili tarih kolonu yanında gösterilir. Gerçekleşen alanı işaretli olmadığında Fark alanı işaretlenmez.

Yüzde

Planlanan ve Gerçekleşen değerlerinin yer aldığı bütçelerde, planlanan değerin yüzde kaç gerçekleştiğini görmek için "Yüzde" alanı işaretlenir. Yüzde alanı seçilerek hangi tarihler için gerçekleşen yüzde değeri gösterilmesi isteniyorsa tarih listesinden seçilmelidir. Yapılan tarih seçimine göre Yüzde kolonu ilgili tarih kolonu yanında gösterilir. Gerçekleşen alanı işaretli olmadığında Yüzde alanı işaretlenmez.

 

Bütçe Editörü F9-Sağ Fare Tuşu Menü Seçenekleri

Bütçe editöründe, alt bütçelere ait kalemler üzerinde F9-Sağ fare tuşu menüsünde yer alan seçenekler şunlardır:

Detay Satır Ekle

Bir alt bütçeye ait bütçe kalemine detay satır girişi bu alandan yapılır. Detay satırlar sadece kaydı yapan kullanıcıyı ilgilendiren bilgi satırlarıdır. Kaydedilen detay satırlar yine F9 menüsünde yer alan "Detay Satırı Sil" seçeneği ile silinir.
Örneğin, alt bütçeye ait kalem X Arabası olsun. X Arabası kaleminin altına detay satır olarak satış elemanları tanımlanabilir. Böylelikle X Arabası kalemi için Y Satış Elemanının hedefini belirten bir değer girişi, detay satır aracılığıyla tanımlanabilir.
Alt bütçeler için "Boyut" ekleme zorunluluğu yoktur ancak bir boyut seçimi yapılacaksa, öncelikle detay satır eklenir. Eklenen detay satırı için boyutların listelendiği alandan da seçim yapılır.
Bkz. Boyutlar
Not: Bütçe editörü üzerinde veri girilmiş veya "Detay Satır" eklenmiş bir bütçe kalemine bir alt kırılım eklenmek istenirse, verilerin silineceğine dair bir uyarı mesajı alınır. Kullanıcının kabul etmesi durumunda editörde yer alan bilgi silinir.

Satır Bilgileri

Satır bilgileri üzerindeki düzenlemeler bu alandan yapılır. Satır bilgileri alanına öndeğer olarak gelen bilgiler Ayarlar-Genel Ayarlar ve Ayarlar-Bütçe Ayarları menülerinde belirlenir.
Bkz. Genel Ayarlar
Bkz. Bütçe Ayarları
Değer Türü alanı Tutar ve Miktar seçeneklerini içerir. Satıra tutar ya da miktar türünde veri girişi yapılacağı belirlenir.
Yansıma alanında, değerin üst satıra Pozitif mi Negatif mi yansıyacağı yönünde değişiklik yapılır.
Döviz Türü alanında şirket için belirlenen tür öndeğer gelir ancak uygulamada kayıtlı diğer döviz türleri ile değişiklik yapılır.
Döviz Kur Tipi şirket için belirlenen yerel para birimi ile döviz türü aynı olduğunda değiştirilebilir bir alan değildir. Döviz Türü değiştirildiğinde uygulamada kayıtlı Döviz Kur Tipleri listelenir ve seçim yapılır.
Not: Döviz türü ve döviz kur tipi değiştirildiğinde bütçe editörüne değer gelmesi için mutlaka Ana Menü-Döviz Kurları penceresinde tanım olmalı.
Ödeme Planı alanında şirket için belirlenmiş ödeme planları listelenir ve seçim yapılır.

Satıra Not

Bütçe kalemine ait satır üzerine not girişi bu alandan yapılır. Kaydedilen not bilgisi, bütçe kalemine ait "Kod" alanında kırmızı bir işaret ile belirtilir. Böylelikle kullanıcı satır üzerinde not bilgisi olduğunu anlar.

Hücreye Not

Bütçe kalemine ait veri girişi yapılan hücreler üzerine not bu alandan girilir. Kaydedilen not bilgisi, ilgili hücrede "Kod" alanında kırmızı bir işaret ile belirtilir. Böylelikle kullanıcı hücre üzerinde not bilgisi olduğunu anlar.

Döviz Kurunu Güncelle

Bütçe editörü üzerinde yer alan kur bilgileri, Ana Menü üzerinde yer alan Döviz Kurları seçeneği ile tanımlanan kur bilgileridir.
Bkz. Döviz Kurları
Burada yapılan herhangi bir kur değişikliği varsa ve editör üzerinde güncellenecekse "Döviz Kurunu Güncelle" kullanılır.

Hücre Formülü

Hücre formülü alanı ile Formül Editörü ekranına ulaşılır. Formül editörü üzerinden, ilgili hücre için girişi yapılacak verinin, formül koşulları belirlenir.
Formül editörü üzerinde; Şirket, Bütçe ve Alt Bütçe listeleri ile Fonksiyon, Bütçe Kalemi, Zaman, Organizasyon ve Boyut bilgileri listelenir. Kullanıcı formül editörü ile n tane kriter belirleyerek hücreye formül tanımı yapar.

Formülleri Yeniden Hesapla

Formülleri yeniden hesapla ile formül girişi yapılmış hücreler için tekrar hesaplama yapılır.

Gerçekleşen İçin Bağlı Veriler

Alt bütçeye gerçekleşen verilerin hangi adaptöre bağlantı yapılarak hangi alan bilgileri ile getirileceğinin tanımlandığı seçenektir. Yetkili kullanıcı bütçe editörü F9-sağ fare tuşu menüsünde yer alan Gerçekleşen İçin Bağlı Veriler ile yeni tanım yapabildiği gibi, Ayarlar-Bütçe Ayarları-Alt Bütçe Tanımları-Gerçekleşen Veriler Bağlantı Sihirbazı ile de tanım yapılır.
Bkz. Gerçekleşen Veriler Bağlantı Sihirbazı

Geçmiş Yıl Verileri Aktar

Geçmiş yıl verilerini aktarma seçeneği, bütçe tanımlanırken geçmiş yıl bütçesi seçilmişse ve bütçe editörü içerisinde Geçmiş Yıl seçim kutucuğu işaretlenmişse F9-Sağ Fare Tuşu menüsünde aktif olur.
Geçmiş yıl verilerini aktarma penceresinde, bütçe tanımına ait geçmiş yıl bütçe dönemleri listelenir ve hangi dönem bilgisi aktarılacaksa seçim yapılır. Dönem içerisinde yer alan her ay bilgisi için, Planlanan değerinin mi Gerçekleşen değerinin mi alınacağı işaretlenir. Her ay için gelen değerin arttırılacağı ya da azaltılacağı Çarpan alanında belirtilir. Tüm aylar için ortak bir çarpan değeri varsa ayrı ayrı girilmesine gerek olmaksızın Ortak Çarpan alanında belirtilir. Çarpan değeri için negatif bilgi girişi yapılabilir. Tamam ile aktarılan geçmiş yıl verileri, alt bütçenin her bütçe kalemine ait ilgili ay/yıl değerine girilen oranlara göre Geçmiş Yıl kolonuna değer gelir. Bu değer, satır bilgisi değer türü alanında yapılan miktar ya da tutar seçimine göre alana gelir. Geçmiş yıl bütçesinde yer almayan bütçe kalemleri için işlem yapılmaz.

Yansıma

Bütçe kalemlerinin, bağlı oldukları üst bütçe kaleminin değerini ne yöne etkileyeceğinin seçimi bu alandan yapılır. Pozitif(plus) ve Negatif(minus) seçeneklerini içerir. Örnegin,
BK1 = 40.000TL
BK.01 (minus) = 20.000TL
BK.02 (plus) = 60.000TL

Negatif yansıması olan BK.01 değeri 20.000 TL ve pozitif yansıması olan BK.02 değeri 60.000 TL olan bütçe kalemleri, bağlı oldukları üst bütçe kalemi BK.1'in değerini 40.000 TL yapar.

 

Değerleri Aylara Dağıtma

Bütçe editörü üzerinde belirtilen değerler, çeyrek ya da yıl toplamı kolonlarında girilerek aylara dağıtımı yapılır.
Çeyrek Değerlerini Aylara Dağıtma
Alt bütçelerde bütçe kalemlerine veri girişi 1, 2, 3 ve 4.çeyrekler üzerinden yapılırsa, gelecek olan "Değerleri Dağıt" penceresi ile değerlerin aylara dağıtımı gerçekleştirilir.

Eşit olarak

Eşit olarak seçilirse, çeyrek kolonunda belirtilmiş olan değer aylara eşit dağıtılır. Örneğin, çeyrekte 90.000 TL girilmişse aylara 30'ar bin TL dağıtılır.

Hafta sayısına göre(4/4/5)

Hafta sayısına göre(4/4/5) seçilirse, ayları 4/4/5 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 40.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 50.000 TL olarak dağıtır.

Hafta sayısına göre(4/5/4)

Hafta sayısına göre(4/5/4) seçilirse, ayları 4/5/4 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 40.000 TL, ikinci aya 50.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL olarak dağıtır.

Hafta sayısına göre(5/4/4)

Hafta sayısına göre(5/4/4) seçilirse, ayları 5/4/4 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 50.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL olarak dağıtır.

Var olan değerlerin oranına göre

Var olan değerlerin oranına göre seçilirse, daha önce aylar için belirtilen değerlerin oranına göre dağıtır. Örneğin, ilk ayda 10.000 TL, ikinci aya 20.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL vardı ve çeyrek için hedef değişikliğine gidilerek 120.000 TL belirlendi. Bu şekilde eski ay değerlerini hesaba katarak ilk aya 20.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 60.000 TL olarak dağıtır.

Geçmiş yıl değerlerinin oranına göre

Geçmiş yıl değerlerinin oranına göre seçilirse, bütçe tanımı üzerinde geçmiş yıl bilgisi bulunmalıdır. Geçmiş yıl gerçekleşen değerleri alınır ve çeyrekte yer alan ayların oranına dağıtılır. Gerçekleşen değerlerin bulunmadığı durumlarda planlanan değerler alınır.

Geçmiş yıl değerinin üzerine %

Geçmiş yıl değerinin üzerine % seçilirse, bütçe tanımı üzerinde geçmiş yıl bilgisi bulunmalıdır. Geçmiş yıl değerleri alınır ve girilen % değeri oranında ekleyerek dağıtılır.


Yıl Değerini Aylara Dağıtma
Alt bütçelerde bütçe kalemlerine veri girişi yıl toplamı üzerinden yapılırsa, gelecek olan "Değerleri Dağıt" penceresi ile yıl değerinin aylara dağıtımı gerçekleştirilir.

Aylara Göre Dağıt

 

Geçmiş yıl değerlerinin oranına göre

Geçmiş yıl değerlerinin oranına göre seçilirse, bütçe tanımı üzerinde geçmiş yıl bilgisi bulunmalıdır. Geçmiş yıl gerçekleşen değerleri alınır ve çeyrekte yer alan ayların oranına dağıtılır. Gerçekleşen değerlerin bulunmadığı durumlarda planlanan değerler alınır.

Geçmiş yıl değerinin üzerine %

Geçmiş yıl değerinin üzerine % seçilirse, bütçe tanımı üzerinde geçmiş yıl bilgisi bulunmalıdır. Geçmiş yıl değerleri alınır ve girilen % değeri oranında ekleyerek dağıtılır.

Çeyreklere Göre Dağıtım Kriterleri

 

Eşit olarak

Eşit olarak seçilirse, yıl kolonunda belirtilmiş olan değer çeyreklere eşit dağıtılır.
Ancak çeyrekte yer alan aylara dağıtımın nasıl yapılacağı Aylara Dağıtım Kriterleri seçeneklerinde belirtilmelidir. Kullanıcı çeyreklere eşit olarak dağıtılan değerleri aylara dağıtırken, her çeyrekte yer alan aylar için ayrı kriterler belirleyebilir.

Orana Göre

Orana göre seçiminde yüzde alanı aktif olur ve 1, 2, 3 ve 4. Çeyreklere oran bilgisi girilir. Burada belirtilen oranlara göre yıl toplamı üzerinden çeyreklere dağıtım yapılır.

Aylara Dağıtım Kriterleri

Çeyreklere dağıtım eşit olarak seçilmişse her bir çeyrek için ayrı dağıtım kriteri belirlenebilir.

Eşit Olarak

Eşit olarak seçilirse, çeyrek kolonunda belirtilmiş olan değer aylara eşit dağıtılır. Örneğin, çeyrekte 90.000 TL girilmişse aylara 30'ar bin TL dağıtılır.

Var olan değerlerin oranına göre

Var olan değerlerin oranına göre seçilirse, daha önce aylar için belirtilen değerlerin oranına göre dağıtır. Örneğin, ilk ayda 10.000 TL, ikinci aya 20.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL vardı ve çeyrek için hedef değişikliğine gidilerek 120.000 TL belirlendi. Bu şekilde eski ay değerlerini hesaba katarak ilk aya 20.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 60.000 TL olarak dağıtır.

Hafta sayısına göre(4/4/5)

Hafta sayısına göre(4/4/5) seçilirse, ayları 4/4/5 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 40.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 50.000 TL olarak dağıtır.

Hafta sayısına göre(4/5/4)

Hafta sayısına göre(4/5/4) seçilirse, ayları 4/5/4 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 40.000 TL, ikinci aya 50.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL olarak dağıtır.

Hafta sayısına göre(5/4/4)

Hafta sayısına göre(5/4/4) seçilirse, ayları 5/4/4 haftaya oranlayarak dağıtır. Örneğin, çeyrekte 130.000 TL girilmişse ilk aya 50.000 TL, ikinci aya 40.000 TL ve 3. Aya 40.000 TL olarak dağıtır.