j-Platform'da e-Mutabakat uygulaması hakkında ayrıntılı bilgiye bu dokümandan ulaşılır.

e-Mutabakat, firmalar arası alacak-borç hesaplarının eşitlenmesi için kullanılan mutabakat yazışmalarının telefon, faks ya da posta yerine elektronik ortamda gerçekleştirilmesidir. Logo e-Mutabakat uygulaması ile firmalar, BA-BS formlarını GİB'e göndermeden önce, tüm borç-alacak hesaplarını eşitleyebilir, firmalar arası Beyanname Alış (BA), Beyanname Satış (BS) ve ekstre karşılaştırmalarını yapabilirler. Bu sayede karşılıklı olarak mutabık kalırlar.

Organizasyonel Birim Tanımında e-Mutabakat Kullanıcısı Bilgileri:

Üründe e-mutabakat uygulamasını kullanabilemek için öncellikle e-mutabakat lisansının alınıp aktivasyon işlemi ile kurulumunun yapılması gerekmektedir. Sonrasında ürün üzerindeki tanımlamalara geçilir.

J-Platform ile e-Mutabakat gönderimi için öncelikle Admin ekranında organizasyonel birimin e-Mutabakat kullanıcısı olup olmayacağı belirlenir. Bunun için Birim Tanımı (Bağlı Kurum) penceresi e-Dönüşüm sekmesinde yer alan e-Mutabakat Kullanıcısı seçeneği işaretlenir. e-Mutabakat kullanıcısı alanının işaretlenmesi durumunda Bağlantı Ayarlarında bulunan e-Mutabakat Kullanıcı Bilgileri sayfasına bilgi girişi yapılabilir.



Bağlantı Ayarları-e-Mutabakat Kullanıcı Bilgileri:

e-Mutabakat kullanıcısı olan bağlı kurumlarda bağlanılacak servis için Kullanıcı Adı, şifre ve mutabakatların gönderileceği Web Servis Adresi'nin kaydedildiği alandır. 

e-Mutabakat Parametreleri:

e-mutabakat uygulamasına ait parametrik ayarlara program içerisinden "Sistem Ayarları/Öndeğer ve Parametreler/Genel/Öndeğer ve Parametreler/e-Dönüşüm/Parametreler/e-Mutabakat İşlemleri" başlığından ulaşılmaktadır.
Parametre seçenekleri ve özellikleri şunlardır:

 e-Mutabakat İşlemleri


Cari Bakiye Mutabakatında Ekstre Gönderilsin

Cari bakiye seçeneği ile bakiye bilgisinin mutabakat işleminde,  mutabakat ile birlikte ekstre dokümanının da gönderilip gönderilmeyeceğinin belirlendiği parametredir.
Evet seçili ise e-Mutabakat (Cari Bakiye) gönderilirken ekstre de Excel formatında gönderilir.

BA/BS Mutabakat Hazırla İşleminde

BA /BS mutabakat hazırla işleminde fatura, cari hesap ve kasa fişlerinin belge tarihlerinin veya fiş tarihlerinin kontrol edileceğinin belirlendiği parametredir.

Cari Ekstre/Cari Bakiye Mutabakat Hazırlama Yöntemi

Mutabakat hazırlama yönteminin belirlendiği parametredir.
"Yerel Para Birimi Bazında" seçildiğinde, Cari Ekstre/Cari Bakiye tutarları "yerel para birimi cinsinden görüntülenecektir. Bu seçenek ile hareketlerin yerel para birimi tutarları dikkate alınarak mutabakatlar hazırlanır.
"İşlem Para Birimi Bazında" seçildiğinde, Cari Ekstre/Cari Bakiye liste ekranında cari hesap ile yapılan her bir döviz cinsinden işlemler kendi para birimi ile listelenir. Hareketler işlem para birimine göre ayrılarak, her döviz türü için ayrı mutabakat hazırlanır.


j-Platform e-Mutabakat menüsü, e-Dönüşüm program bölümü altında yer almaktadır. Menü seçenekleri ise şunlardır:

Hareketler

  • BA
  • BS
  • Cari Bakiye
  • Cari Ekstre
    Raporlar
  • Mutabakat Durumları
  • BA Mutabakat Raporu (Giden)
  • BS Mutabakat Raporu (Giden)
  • Cari Bakiye (Giden)
  • Cari Ekstre (Giden)
  • BA Mutabakat Raporu (Gelen)
  • BS Mutabakat Raporu (Gelen)
  • Cari Bakiye (Gelen)
  • Cari Ekstre (Gelen)
  • E-Mutabakat (BA/BS)


Mal ve hizmet alımlarına ilişkin bildirim formu olan BA formu, e-Dönüşüm program bölümü Hareketler menüsü altında yer alır.

E-Mutabakat (BA/BS) Hazırlama:* Cari hesap veya hesaplarınızla ilgili BA/BS mutabakat kaydını hazırlamak için öncelikle ekranın alt kısmında yer alan "e-Mutabakat Hazırla" butonuna basılmalıdır.

Not: BA ve BS hazırlama ve gönderme işlemleri aynı olduğu için ekran görüntülerinde sadece Ba ekranları kullanılmıştır.
Gönderici birim etiketi alanından mutabakat gönderiminde kullanılacak olan organizasyonel birim seçilir. Birim tanımları listesine ulaşılarak e-Mutabakat Kullanıcısı işaretli ve e-Mutabakat Kullanıcı Bilgileri tanımlı olan bağlı kurumlar veya ona bağlı alt birimler (alt birim seçimi yapılması için kurum tanımında e-mutabakat kullanıcısı işaretinin yanında "Organizasyonel Birimler Bazında " seçimi yapılmış olmalıdır.) arasından seçim yapılır.







"Organizasyonel Birim" filtresinde, hangi birim için e-Mutabakat hazırlanacaksa seçimi yapılır. e-Mutabakat Kullanıcısı olmayan birimler seçilmişse, bu birimler için işlemin başlatılmayacağına dair bilgi mesajı alınır.
"Mutabakat Yılı" ve "Mutabakat Ayı" filtreleri bilgi seçimi zorunlu alanlardır.
Filtre seçimi yapılarak Kaydet düğmesine basıldığında mutabakat sonuçları e-Mutabakat (BA/BS) penceresinde listelenir. İşlem birden fazla organizasyonel birim için başlatılmışsa, sonuçlar organizasyonel birimin vergi numarasına göre gruplama yapılarak listelenir.
Örneğin; 01, 02 ve 03 nolu organizasyonel birimler için "e-Mutabakat Hazırla" işlemi başlatılsın.
01 ve 03 nolu organizasyonel birimlerin "VKN" değerleri ve "e-Mutabakat Kullanıcı Bilgisi" aynı, 02 nolu organizasyonel biriminki farklı olsun. Bu durumda "e-Mutabakat (BA/BS)" penceresinde, cari hesap bazında 01 ve 03 nolu organizasyonel birimler için yapılan hesaplama sonucu tek kayıt oluşur.
C1 kodlu cari hesabın 01 nolu organizasyonel birime 100TL, 03 nolu organizasyonel birime 200 TL borcu var ise Mutabakat kaydı C1 cari hesabının 01 nolu organizasyonel birim'e 300 TL borcu var şeklinde oluşur. Burada C1 cari hesabının bulunan ilk hareket kaydı 01 nolu organizasyonel birim için oluşur. Çünkü bulunan ilk hareketin ait olduğu organizasyonel birime "Bakiye" değeri yazılır.
 "Gönderim Adresi" filtresinde mutabakat gönderimlerinin Cari Hesap e-Posta adresine mi yoksa KEP e-Posta adresi üzerinden mi gönderim yapılacağı belirlenir.
Filtrenin değeri "Cari Hesap e-Posta" seçili ise mutabakat gönderimleri Cari Hesap kartının içerisinde yer alan "Form Gönderim Bilgileri" sekmesindeki Mutabakat Mektubu türünde tanımlanmış adreslere gönderim yapılır. Mutabakat Mektubu türünde bir tanımlı kayıt eklenmemiş ise, yine aynı cari hesap kartının "Genel Bilgiler" sekmesinde girilmiş olan e-posta adresine gönderim yapılacaktır. Mutabakat kaydı üzerinde e-Posta Güncelle işlemi yapılmış ise bu adresler önceliklidir, gönderim bu adreslere yapılır. 
Filtrenin değeri "KEP e-Posta" seçili ise mutabakat gönderimleri Cari Hesap/Genel Bilgiler/KEP e-Posta Adresi alanında tanımlı adrese yapılır. Tanımlı KEP adresi yoksa, işlem mesajlarında KEP e-Posta Adresi bulunamadı açıklaması ile bilgi verilir. Mutabakat kaydı üzerinde "e-Posta Güncelle" işlemi yapılmış ise bu adresler önceliklidir, gönderim bu adreslere yapılır.
Not: Yapılan filtreleme sonucu işlem yapılacak kayıt bulunamaz ise "e-Mutabakat hazırlamak için uygun kayıt bulunamadı." uyarısı alınmaktadır.

e-Mutabakat (BA/BS)Gönder:
e-Mutabakat BA/BS penceresinde listelenen kayıtlar arasından seçili mutabakatlar "e-Mutabakat Gönder" işlem seçeneği ile gönderilir. Seçili mutabakatların organizasyonel birim kartında tanımlı "e-Mutabakat Kullanıcı Bilgileri" ile webservise bağlanılarak, cari hesaplara ait mutabakat bilgileri iletilir.
Mutabakat gönderimi ile birlikte, cari hesaba ait e-posta adresine mutabakat mektubu gönderilir. İlgili cari hesap gönderilen mutabakat için "Mutabıkız" ya da "Mutabık Değiliz" cevabını geri dönmelidir.

e-Mutabakat(Cari Bakiye)

Cari bakiye mutabakat formu, e-Dönüşüm program bölümü Hareketler menüsü altında yer alır.

Gönderici birim etiketi alanından mutabakat gönderiminde kullanılacak olan organizasyonel birim seçilir. Birim tanımları listesine ulaşılarak e-Mutabakat Kullanıcısı işaretli ve e-Mutabakat Kullanıcı Bilgileri tanımlı olan bağlı kurumlar arasından seçim yapılır.
"e-Mutabakat Hazırla" butonuna basılarak hangi cari hesaplar için mutabakat kayıtları hazırlanmak isteniyor ise bununla ilgili filtre tanımlamaları yapılmalıdır. İlgili ay için bakiye vermeyenler cari hesaplar için de mutabakat işlemi yapılmak isteniyor ise "Bakiye Vermeyenler Listelensin" filtresi "Evet" olarak seçilmelidir. Aynı şekilde ilgili ay içinde hareket görmemiş cari hesap kartları için mutabakat yapılmak
isteniyor ise "Hareket Görmeyenler Listelensin" filtresi "Evet" olarak seçilmelidir.




Yapılan filtreleme sonrasında "Kaydet" butonuna tıklandığında mutabakat yapılacak her bir cari hesap için "İşlem Yapılmadı" durum bilgisine sahip bir mutabakat kaydı oluşur.


Bundan sonra sunucuya (https://e-mutabakat.logo.com.tr ) ve onun üzerinden cari hesaplara mutabakat mektuplarını göndermek için "e-Mutabakat Gönder" butonuna basılmalıdır. Başarılı bir şekilde sunucuya gönderilen mutabakat kayıtlarının durum bilgisi sağ maouse menüde bulunan "e-

Mutabakat Durumunu Sorgula" seçeneği çalıştırılarak güncellenerek takip edilebilir. Durum seçenekleri aşağıdaki gibidir:

İşlem Yapılmadı: Mutabakat hazırlanmış gönderilmeyi bekliyor.
Cevap Bekliyor: Mutabakat gönderilmiş ve karşı tarafın yanıt vermesi bekleniyor.
Cevap Vermiyor: Portal üzerinden manuel olarak "Cevap Bekliyor" olan mutabakatların "Cevap Vermiyor" durumuna alınması ile bu durum bilgisi oluşmaktadır.
Gönderildi: "e-Mutabakat Gönder" işlemi ile mutabakatın sunucuya gönderilmesi durumu.
Gönderilmeyi Bekliyor: Mutabakat, sunucuya gönderilmiş-sunucudan karşı tarafa gönderilecek.
Cevaplandı: Mutabakata karşı taraftan olumlu/olumsuz cevap dönülmüş olması durumu.
Kayıt Bulunamadı: "e-Mutabakat Durumunu Sorgula" işlemi başlatıldığında seçili mutabakat(lar)ın portal tarafında karşılığı bulunamadığında durumu bu şekilde oluşmaktadır.
Not: Fax ve SMS gönderimleri standart olarak kapalı gelir. Bu gönderimlerin aktif hale gelmesi için https://e-mutabakat.logo.com.tr adresinden 'Firma Parametreleri' altında Fax ve SMS Gönderimleri 'EVET' olarak seçilmelidir. Daha sonrasında cari hesap kartları içindeki ilgili alanlar okunarak Fax ve Sms gönderimi de yapılabilmektedir.

Raporlar

Mutabakat Durumları seçeneği ile gönderilen mutabakatların durumları "Sağ mouse/e-Mutabakat Durum Sorgulama" butonu ile güncellenip mutabakat mektubunun kimler tarafından cevaplandığının ve mutabık olunup olunmadığının kontrolleri yapılır.
Mutabakat Durumları ekranı dışındaki tüm raporlar kullanıcıyı  https://e -mutabakat.logo.com.tr/ adresindeki giden ve gelen kutusuna yönlendirmektedir.


Programda Gönderilecek Mutabakatlar İle İlgili Sunucu Tarafında Yapılabilecek Özelleştirmeler

Hatırlatma maillerinin periyodunun değiştirilmesi ve devre dışı bırakılması için firma parametrelerinden işlem yapılır.

Mail, SMS ve Fax gönderimine ilişkin ayarlar için firma parametrelerinden işlem yapılır.

 

Gelen cevaplara ilişkin gönderilen bilgilendirme mailleri için birden fazla mail adresi tanımlanabilir. Bunun için, kullanıcı parametrelerinden işlem yapılır. Noktalı virgül kullanılarak birden fazla mail adresi tanımlanabilir.

 

e-Mutabakat süreçlerinde oluşturulan bir firmanın altına alt firma açabilmek ve bu firmaların ortak kontör havuzundan yararlanabilmesi mümkündür. 'Profilim' menüsü altından 'Firmalar' sekmesinde 'Alt Firma' eklenir.

e-Mutabakat süreçlerinde aynı firma için birden fazla kullanıcı tanımlanabilir. Bu şekilde her kullanıcı farklı bir şubenin işlemlerini gerçekleştirebilir ya da farklı mutabakat türleri ile ilgilenebilir. 'Profilim' menüsü altından 'Alt Kullanıcılar' sekmesinde Alt Kullanıcı eklenir.

e-Mutabakat süreçlerinde giden mutabakat maillerinin ve mailin ekinde yer alan mutabakat mektuplarının içeriği değiştirilebilir. Her mutabakat türü için farklı şablonlar kullanılır. Bu şablonların özelleştirme işlemi 'Sistem' altında 'Mektup Şablonları' ve Email&SMS Şablonları' sekmelerinden gerçekleştirilir.