Temel e-İrsaliye süreci, yapılacak satışlar dolayısıyla e-İrsaliye düzenlenmesi ve karşılığında söz konusu malların kabul veya kısmi kabulü için "E-İrsaliye Yanıtı" düzenlenmesine ilişkin iş akışlarını ve rolleri açıklamak amacıyla hazırlanır.
Temel e-İrsaliye süreci; her ölçek ve sektördeki alıcı ve satıcıları, her türlü mal satışı nedeniyle E-İrsaliye düzenlenmesini ve E-İrsaliyeyi alan tarafın satıcıya E-İrsaliye Yanıtı (receipt advice) düzenleyerek iletmesini kapsar.
Temel e-İrsaliye süreci Taraflar ve Rolleri; Gönderici, Alıcı ve Tip olmak üzere üç seçeneklidir.
Gönderici : E-İrsaliye düzenleyerek alıcıya gönderen taraftır. (Satıcı taraftan farklı olabilir). Düzenlediği belgeyi elektronik ortamda alıcısına iletir.
Alıcı : Malları teslim alan taraftır. (Satın alan taraftan farklı olabilir). Alıcı malları teslim aldıktan sonra, malların tümünün ya da belli kalemlerinin kabulü/reddi için "E-İrsaliye Yanıtı" belgesi düzenler ve belgeyi elektronik ortamda iletir.
Tip: Yanıt oluşturulması zorunlu olmamakla beraber, yanıt malların kabul/reddini bildirmek amacıyla kullanılır. "E-İrsaliye yanıtı" iade işlemleri için kullanılmaz. Mal iadelerinde yeni sevk E-İrsaliyesi düzenlenip, belge elektronik ortamda iletilir.
İş Süreci
Temel e-İrsaliye sürecinde aşağıda yer alan iş akışları bulunur:
- Gönderilen E-İrsaliye, E-İrsaliye Yanıtı düzenlenerek yanıtlanır.
- E-İrsaliyede yer alan malların tümünün ya da belli kalemlerinin kabulü, alıcı tarafından "E-İrsaliye Yanıtı" düzenlenerek gerçekleştirilir.