Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım ve Entegrasyon İşlemleri ile ilgili detaylı bilgiye bu dokümandan ulaşılır:

Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, 01.Ocak.2017 tarihinde yürürlüğe girmek üzere TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek, yasalaşmıştır.

Yasalaşan BES otomatik katılım uygulaması, işyeri bazlı özel emeklilik planlarına yönelik bir uygulamadır. Çalışanların otomatik olarak bir emeklilik planına dahil edilmesi ve ilgili kişilere belirli şartlar çerçevesinde plandan çıkma imkanı verilmesi esasına dayanmaktadır ve 45 yaş altı çalışanları kapsamaktadır.

...

  • Bir Bireysel Emeklilik şirketi ile anlaşmak,
  • Kanunun belirlediği kriterlere uygun olarak çalışanlarını bireysel emeklilik sistemine dahil etmek,
  • Dönemsel katkı paylarını hesaplamak, çalışanların maaşlarından ilgili payı düşmek, sigorta şirketine bildirmek ve bir gün sonrasında sigorta şirketinin banka hesabına yatırmak,

...

Dikkat Edilecek Noktalar

  • Katkı payı tutarının tamamı çalışanın maaşından kesilecek bir ek kesinti olacaktır.
  • Katkı payı tutarı çalışanın ilgili dönemdeki SGK matrahının % 3 ünden az olamaz.
  • Örnek olarak Ocak ayı dönemi için 25'inde maaş yapıldı ve 30'unda çalışanların hesaplarına rakamlar aktarıldı ise, 31 ocak itibariyle kesilen katkı payları Bireysel Emeklilik şirketlerine aktarılmalıdır.
  • Katkı payı tutarlarının virgülden sonraki kısmı dikkate alınmaz.

...

  • Programda erişim ağacındaki Bordro modülü Kayıtlar menüsü altına "Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım Kayıtları" seçeneği eklenmiştir.

Image Removed

  • Ek kesinti türündeki çalışma parametrelerinin İşlem Türü seçeneklerine "Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım" seçeneği eklenmiştir.

...

  • Puantaj öndeğerlerine P755 (P_Otomatik Katılım Tutarı) parametresi eklenmiştir.
  • Kanun parametrelerindeki SGK Matrah ve Oranları sekmesine "Otomatik Katılım Minimum Oranı" alanı eklenmiştir.

...

  • Tahakkuk Listesi standart alanlar listesine uygulama kapsamında yeni alanlar eklenmiştir.

...

Bu ekranda aşağıdaki bilgiler listelenir.

...

  • Sigorta şirketi ile yapılan anlaşmanın geçerlilik tarihleri Başlangıç ve Bitiş Tarihi bölümünden girilmelidir.Ayrıca sigorta şirketine entegrasyon işlemlerine istinaden yapılan bağlantılar için gerekli bilgiler bu ekrandan tanımlanmalıdır.Uygulama anahtarı,Sorgulaam Servis Adresi ve Oturum Açma Servis Adresi bölümlerine entegrasyon işlemleri bağlantısı için bireysel emeklilik firmasının verdiği bilgiler girilmelidir. Kullanıcı adı ve şifresi alanlarına ise Kurumsal İnternet Şubesi için bireysel emeklilik firmasından müşterilerimize verilen kullanıcı adı ve şifre girilmelidir.

...

45 yaş kontrolü "Bordro Parametreleri- İşyerinin Otomatik Katılım Giriş Tarihi" ve işe giriş tarihi dikkate alınarak hesaplanır.

Örneğin, işyerinin 01.04.2017 tarihinde sisteme dahil olduğunu varsayalım.

...

İşe Giriş Tarihi

...

Doğum Tarihi

...

Sisteme Dahil Olacak mı?

...

03.08.1998

...

01.02.1972

...

Hayır

...

03.08.1998

...

05.04.1972

...

Evet

...

10.04.2017

...

05.04.1972

...

Hayır

...

Eklenmiş olan kurum çalışma parametresi sicil kartlarının tabi olduğu ek kesinti tanımlarına eklenmelidir.

...

Örnek verecek olursak eğer personelin puantajında SGK matrah tutarı 2000 TL ise en az ödeyeceği katkı payı tutarı 60 TL olmalıdır.Bireysel Emeklilik Otomatik Ödeme Kayıtları ekranında ilgili personel için tutar olarak 50 TL tanımlanmış olsa dahi hesaplanan katkı payı tutarı 60 TL olacaktır.

...

Tip
titleÖrnek
Maaş=2000 TL brüt
Bireysel Emeklilik Katılım Payı Tutarı:90 TL (Bireysel Emeklilik Otom. Ödeme Kayıtları ekranında tutar olarak 90 TL belirtilmiş.)
Personele 30.01.2017 tarihinde yapılan puantajda maaş hesaplanıyor.Puantaj öndeğeri ile bireysel emeklilik katılım payı tutarı olarak 90 TL olarak hesaplanıyor.
Personele daha sonra 31.01.2017 tarihinde yeni bir puantaj kartı ile ek ödeme veriliyor.(2000 TL)Bu puantaj için hesaplatılan bireysel emeklilik katılım payı ise 30 TL olacaktır.Çünkü Bireysel Emeklilik Otom. Ödeme Kayıtları ekranında 90 TL olarak belirtilen değer ilgili aydaki toplam SGK matrahı * Minimum Katılım Oranı değerinden düşük olduğu için aradaki fark puantaja yansıtılmıştır.
Toplam SGK matrahı (4000 TL) * Minimum Katılım Oranı (%3) =120 TL
İkinci puantaja yansıtılacak katılım payı tutarı : 120 TL – 90 TL (İlk puantajdaki katılım payı tutarı)=30 TL

...

Info

Dosya Adı belirtilmez ise LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosuna satır eklenmeyecektir. Tahsilat filtresi verilerek alınan rapordaki verilerin, sorgulama filtresi verilerek alınan rapor ile çakışmaması için rapor alınırken verilen dosya adının farklı olması gerekmektedir. Aynı dosya adı verilmesi durumunda kullanıcıya uyarı verilerek tahsilat dosyası verileri "LH_xxx_AIPINSFIRMDATA" tablosundaki sorgulama satırının üzerine yazılmaktadır.

...

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

...

Bireysel emeklilik firmasından yanıt geldiyse ilgili dosya satırında yanıt tarihi kolonu dolu hale gelir ve "Katılımcılar" butonundan gelen sonuçlar listelenebilir.

...

Sisteme dahil olunan ilk ay mevcut personel için bireysel emeklilik firmasında henüz bir sözleşme olmadığından BordroPlus programında oluşturulan sorgulama dosyasında Sözleşme Durumu bilgisi "Yeni Giriş" şeklinde oluşacaktır.
Bordroplus programı tarafından oluşturulan sorgulama dosyasında sözleşme durumu bilgisi "Yeni Giriş" olan personelin sözleşmeleri bireysel emeklilik firması tarafından otomatik olarak oluşturulur.
Bireysel emeklilik firmasından gelen Yanıt Sözleşme Durumu ile programdan gönderilen sözleşme durumu bilgisi farklılık arzediyorsa, program tarafında güncellemeler manuel olarak yapılmalıdır.Örnek olarak "Sözleşme Durumu" bilgisi "Mevcut Çalışan" olarak görünen katılımcı için bireysel emeklilik firmasından gelen "Yanıt Sözleşme Durumu" bilgisi "Cayma" ise BordroPlus ürününde Bireysel Emeklilik Otomatik Katılım Kayıtları ekranında Bitiş Nedeni bilgisi Cayma olarak güncellenmelidir.Ayrıca katılımcının puantaj kartında bes katkı payı tutarı hesaplanmış ise bu tutar silinmelidir.

Info
Puantaj hesaplaması yapıldıktan sonra öncelikle sorgulama işlemleri yapılabilir.Dönen sonuca göre gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra bes katkı payı hesaplaması yapılabilir.

...

Anadolu Hayat Emeklilik Otomatik Katılım Entegrasyon Modülü
Bordro Plus 4.45.01.00 versiyonu itibariyle Anadolu Hayat Emeklilik Otomatik Katılım Entegrasyon Modülü kullanıma sunulmuştur. Anadolu Hayat Emeklilik Otomatik Katılım Entegrasyon Modülü ile çalışan (katılımcı) Durum Sorgulama ve Katkı Payı Tutarı Aktarımı yapabilirsiniz.
Çalışan Durum Sorgulama işlemi ile Anadolu Hayat Emeklilik sisteminden cayma ya da çıkış talebinde bulunan ancak bilgisini İnsan Kaynakları Departmanı ile paylaşmayan personelinizin güncel durumunu sorgulayabilir, işe yeni giren, ara veren veya işten ayrılan personelinizin bilgilerini Anadolu Hayat Emeklilik ile paylaşabilirsiniz.
Katkı Payı Aktarımı işlemi ile personelinizin puantaj kartlarını sisteme ekleyip, katkı payı hesaplama işlemini yaptıktan sonra tahakkuk listesi üzerinden tahsilat dosyanızı Anadolu Hayat Emeklilik ile paylaşabilirsiniz.

Bordro Plus Ürününde Yapılması Gerekenler
Ayarlar/Genel Tanımlar başlığı altındaki "Bireysel Emeklilik Sözleşme Tanımları" bölümünden Anadolu Hayat Emeklilik için gerekli bilgilerin eksiksiz ve hatasız girilmesi gerekmektedir.Anadolu Hayat için gerekli olan bilgiler şu şekildedir:
Image Removed

Kodu: 001
Açıklaması: Anadolu Hayat
Başlangıç Tarihi: Firmanızın Otomatik Katılım kapsamına alınma tarihidir.
Bitiş Tarihi: Firmanızın Otomatik Katılım kapsamı bitiş tarihidir. Şu anda bitiş tarihi bulunmadığı için 31.12.2020 ileri tarihi girilebilir.
Sözleşme Numarası: Anadolu Hayat Emeklilik ile imzalanan sözleşmedeki numaradır.
Bireysel Emeklilik Firma İsmi: Seçenekler arasından Anadolu Hayat seçilmelidir.
Uygulama Anahtarı: Portalden bu bilginin alınabilmesi için yapılması gerekenler Anadolu Hayat Uygulama Anahtarı(secret) alımı dokümanda açıklanmıştır.
Sorgulama Servisi: https://api.anadoluhayat.com.tr/api
Oturum Açma Servisi Adresi: https://api.anadoluhayat.com.tr/api/token
Kullanıcı Kodu: Anadolu Hayat tarafından firmaya sms ile iletilen ftp kullanıcı adıdır.
Kullanıcı Şifresi: Anadolu Hayat tarafından firmaya sms ile iletilen ftp kullanıcı şifresidir.
Maaş Ödeme Günü: Kurumunuzun çalışanlarına fiili olarak maaş ödeme günüdür. Bu günün resmi tatillere ya da haftasonuna denk gelmesi durumlarında değişkenlik gösterebilmesi nedeniyle tahakkuk listesi raporuna "maaş ödeme günü" filtresi eklenmiştir ve burada girilen değer entegrasyon dosyalarında iletilmektedir.

Statü Sorgulama ve Tahsilat İşlemleri
Personele ait bireysel emeklilik işlemlerinde yapılması gereken sorgulama ve tahsilat işlemleri için puantaj hesaplamaları yapıldıktan sonra Tahakkuk Listesi alınarak sırası ile Sorgulama ve Tahsilat dosyası oluşturulmalıdır. Kurumların vergi numaraları farklı ise her kurum için ayrı ayrı rapor alınmalıdır. Bu kapsamda Tahakkuk Listesi'ne Otomatik Katılım Başlığı altında "Dosya Adı","Otomatik Katılım Tahsilat Dosyası Oluşturma" ve "Tahsilat Tipi" filtreleri eklenmiştir.
Image Removed
Dosya Adı : Sorgulama ve Tahsilat işlemleri için veritabanına eklenecek olan dosyanın adı yazılmalıdır.
Otomatik Katılım Tahsilat Dosyası Oluşturma: Hayır,Tahsilat ve Sorgulama seçenekleri mevcuttur.
"Hayır" seçeneği ile veritabanına herhangi bir dosya bilgisi eklenmeyecektir.
"Sorgulama" seçeneği ile rapor alındığında veri tabanındaki LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosuna DATATYPE değeri "0" olan bir satır eklenir.
"Tahsilat" seçeneği ile rapor alındığında ise LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosuna DATATYPE değeri "1" olan bir satır eklenecektir.Öncelikle sorgulama sonrasında da tahsilat işlemleri yapılmalıdır.

Info

Dosya Adı belirtilmez ise LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosuna satır eklenmeyecektir. Tahsilat filtresi verilerek alınan rapordaki verilerin, sorgulama filtresi verilerek alınan rapor ile çakışmaması için rapor alınırken verilen dosya adının farklı olması gerekmektedir. Aynı dosya adı verilmesi durumunda kullanıcıya uyarı verilerek tahsilat dosyası verileri "LH_xxx_AIPINSFIRMDATA" tablosundaki sorgulama satırının üzerine yazılmaktadır.

...

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

...

Anadolu Hayat Emeklilik'ten Gelen Yanıt Sözleşme Durumu Açıklamaları
Pasif: Katkı payı ödenmemiş ya da henüz hesaba intikal etmemiş dolayısıyla yürürlüğe girmemiş hesaptır.
Aktif: Ödenen katkı payı hesaba geçmiş yani yürürlüğe girmiş hesaptır.
Ara Verme: Aktif ancak ödemeye belli bir süre için (otomatik katılım hesaplarında en fazla 3 ay) ara verme talimatı girilmiş hesaptır.
Cayma: Otomatik katılım hesapları için belirlenen cayma süresi (bildirim tarihi yani hesabın yürürlüğe girmesini takip eden ilk iş günü + 60 gün) içinde sonlanmış hesaptır.
İşten Ayrılma: İşten ayrılan çalışanlara ait otomatik katılım hesaplarında çalışma durumu işten ayrılma olarak güncellenir.
Ücretsiz İzin: Ücretsiz izin alan çalışanlara ait otomatik katılım hesaplarında çalışma durumu ücretsiz izin olarak güncellenir.

...

Info
  • Program tarafından gönderilen sorguda Sözleşme Durumu "Cayma" olarak gönderilen personel için cayma talebi çalışan tarafından bireysel emeklilik firmasına bildirilebileceğinden, "Yanıt sözleşeme durumu" alanında "Cayma Talepleri işveren tarafından verilemez" yanıtı dönecektir.
  • Ücretsiz izinden dönen personel için tekrar sorgu dosyası gönderildiğinde "Yanıt Sözleşme Durumu" alanında "Statü:Aktif" olarak dönecektir.
  • Ara veren personel için bir sonraki ay sorgu dosyası gönderildiğinde ise "Yanıt Sözleşme Durumu" alanında "Statü:Ara vermiş" olarak görünecek, tahsilat dosyası gönderildikten sonra tahsilat işlenmiştir durumuna gelip,tahsilat onaylandıktan sonra personel için statü aktif hale gelecektir.

...

  • "Cayma talepleri işveren tarafından verilemez": Cayma talepleri işveren tarafından değil katılımcı yani çalışan tarafından alındığı için bu istek karşılanamamaktadır.
  • "Verilen Grup Sözleşme, TC Kimlik ve SGK İşyeri Numaralarına göre sistemde uygun bir poliçe kaydı bulunamamıştır": Gönderilen istek için sistemde ilgili hesap bulunamamıştır.
  • "TC Kimlik Numarası Belirtilen Grup Sözleşmesi içerisinde yer almamaktadır.": Gönderilen istek için sistemde ilgili hesap bulunamamıştır.
  • "SGK İşyeri Numarası Dolu İken Birden Fazla Sözleşme Bilgisi Olmamalıdır": Aynı Sgk No ve Aynı TCKN için aynı grup sözleşme altında aktif birden fazla hesap bulunması durumunda alınan hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: KPS data is with different Name or Birth Date XXXX / GG-AA-YYYY": Kimlik paylaşım sisteminden (KPS) dönen doğum tarihi ya da isim uyuşmazlığı hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Girmiş olduğunuz bilgiler Kimlik Paylaşım Sistemi (KPS) kayıtları ile uyuşmadığından kişi yaratmaya izin verilmemektedir.": Kimlik paylaşım sistemi servisi hatası
  • "ORA-20999: Kişi ID', 'Doğum Tarihi' ve 'Baba Adı' alanları zorunludur. - ENG: PID, BIRTH_DATE and FATHER_NAME are mandatory.": TCKN, Doğum tarihi veya Baba adı için kimlik paylaşım sisteminden (KPS) dönen zorunlu alan eksikliği hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: At least one address is required.": Adres eksikliğinde kimlik paylaşım sisteminden (KPS) dönen hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Müşteri tanımlaması için, en az bir geçerli adresin kayıtlı olması zorunludur.": Kimlik paylaşım sisteminden (KPS) geçersiz adres için dönen hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Cannot get KPS address data!": Kimlik paylaşım sisteminde (KPS) adres bulunamaması durumunda dönen hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Failed to get message from inbound queue. Timeout expired, Message ID = Failed to get message from inbound queue. Timeout expired, Message ID = XXXX": Serviste hata oluşması durumunda alınan mesajdır.
  • "ORA-20999: Wrong phone number - should be 10 digits.": Telefon numarası hane sayısı nedeniyle alınan hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Telefon numarası yanlış - 10 hane olmalı. - ENG: Wrong phone number - should be 10 digits.": Telefon numarası hane sayısı nedeniyle alınan hata mesajıdır.
  • "ORA-20999: Katılımcı, işveren kurumda çalışmaya başladığı tarih itibarıyla 45 yaşının üzerindedir.": Otomatik katılım sistemine mevzuat kapsamında yaş nedeniyle dahil olamayacak çalışanlar için alınan hata mesajıdır.

...

Bordro Plus 4.49.00.00 versiyonu itibariyle Alianz Otomatik Katılım Entegrasyon Modülü kullanıma sunulmuştur. Alianz Otomatik Katılım Entegrasyon Modülü ile girişte toplu hesap açılışı,yeni işe girişlerde hesap açılışı ve güncel durum sorgulama ,katkı payı aktarımı yapılabilmektedir. 

Çalışan Durum Sorgulama işlemi ile Alianz sisteminden cayma ya da çıkış talebinde bulunan ancak bilgisini İnsan Kaynakları Departmanı ile paylaşmayan personelinizin güncel durumunu sorgulayabilir, işe yeni giren, ara veren veya işten ayrılan personelinizin bilgilerini Alianz Yaşam ve Emeklilik ile paylaşabilirsiniz.
Katkı Payı Aktarımı işlemi ile personelinizin puantaj kartlarını sisteme ekleyip, katkı payı hesaplama işlemini yaptıktan sonra tahakkuk listesi üzerinden tahsilat dosyanızı Alianz Yaşam ve Emeklilik ile paylaşabilirsiniz.

...

Info

Dosya Adı belirtilmez ise LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosuna satır eklenmeyecektir. Tahsilat filtresi verilerek alınan rapordaki verilerin, sorgulama filtresi verilerek alınan rapor ile çakışmaması için rapor alınırken verilen dosya adının farklı olması gerekmektedir. Aynı dosya adı verilmesi durumunda kullanıcıya uyarı verilerek tahsilat dosyası verileri "LH_xxx_AIPINSFIRMDATA" tablosundaki sorgulama satırının üzerine yazılmaktadır.

Tahsilat Tipi : Tahakkuk Listesi'nde Otomatik Katılım Tahsilat Dosyası Oluşturma filtresi ile beraber çalışmaktadır.Bu filtrede seçenek olarak "Tahsilat" belirlenmiş ise "Tahsilat Tipi" olarak "Katkı" seçeneği işaretlendiğinde personelin o aydaki ilk puantajlarına göre ödenecek BES katkı payı tutarları bildirilmektedir. "Ek Katkı" seçeneği ise personele ödenen ikramiye veya benzeri yapılan bir ödeme sonucu oluşan ara dönemle yapılanın puantajının BES katkı payı tutarı anlamına gelmektedir.

Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar :

  • LH_XXX_AIPINSFIRMDATA tablosundaki verilerin başka tablolar ile bir bağlantısı bulunmamaktadır.
  • Kurum vergi numarası ve işyeri vergi numarası entegrasyon yapılan bireysel emeklilik firmasına gönderilen dosya içerisine eklenmektedir.
  • İzle /Seçenekler menüsü altında belirtilen "Geçici Veri Kataloğu" dizininde her rapor alındığında bir log dosyası oluşturulmaktadır.Oluşan dosyanın adı rapor filtresinde belirtilen dosya adını kullanarak "Dosya adı_HATA" şeklinde oluşmaktadır. (Örnek; MAYIS_TAHSILAT_HATA.txt) Hata alınmazsa dosyanın içerisi boş olarak kayıt edilmektedir.
  • Tahakkuk Listesi "Sorgulama" filtresi ile alındığında sicil kartlarındaki cep telefonu ve e-posta bilgileri kontrol edilmekte olup bu bilgilerin eksik olduğu personelin bilgisi log dosyasına yazılmaktadır.Tahsilat seçeneği ile rapor alındığında ise bu bilgilerin kontrolü yapılmamaktadır.
  • Personelin TCK No, IBAN No, Doğum Tarihi bilgileri ile kurum ve işyerlerinin SGK No bilgileri hem "Tahsilat" hem de "Sorgulama" filtreleri verilerek rapor alındığında kontrol edilmektedir.Bu alanlarda eksik bilgi var ise oluşacak log dosyasında belirtilecektir.

...

Dosya ile ilgili kontroller tamamlandıktan sonra Gönder Image Removed butonuna tıklanarak sorgulama dosyası bireysel emeklilik firmasına iletilir.Bu işlemden sonra hemen yanında bulunan Refresh/Yenile Image Removed butonu aktif hale gelecektir. Bireysel emeklilik firmasından yanıt geldiyse ilgili dosya satırında yanıt tarihi kolonu dolu hale gelir ve "Katılımcılar" butonundan gelen sonuçlar listelenebilir.

...

Info
Puantaj hesaplaması yapıldıktan sonra öncelikle sorgulama işlemleri yapılabilir.Dönen sonuca göre gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra bes katkı payı hesaplaması yapılabilir.

...