Defter beyan sistemi hakkında ayrıntılı bilgiye bu dokümandan ulaşılır.

GİB DEFTER BEYAN SİSTEMİ

MMPLUS ürününde 2.57.00 versiyonuyla birlikte işletme defteri–serbest meslek kazanç defteri ve basit usul defter veren mükelleflerimizin veri girişlerinin otomatik olarak GİB DEFTER BEYAN SİSTEMİ üzerine aktarımının yapılması ve zorunlu defterlerin buradan verilebilmesi sağlanmıştır.

Bu doğrultuda ürün içerisine yeni alanlar eklenerek yapılacak girişlerin defter beyan sistemi ile uyumlu olması hedeflenmiştir.

MMYONET

Öncelikle MMYONET içerisinde yer alan Yönetim/Çalışma Alanı başlığındaki Müşavir bilgileri penceresine entegrasyonun temel taşı olan mali müşavire ait key bilgileri girilmelidir.



Sistem tarafındaki bu veri tanımlaması sonrasında ürün içerisindeki tanımlamalara geçilmelidir.

MMWIN

Ürün içerisinde yer alan mükellef tanımlarına gidilerek defter beyan sistemine göre verilerini gönderecek olan mükelleflerin tanımlamaları yapılmalıdır.



 

Mükellef tanımında GİB Defter beyan sistemi sekmesine gelinerek buradaki entegrasyon bilgileri aktif edilmelidir.

Entegrasyon Aktif: Defter beyan sistemine aktarımın yapılacağını ifade eder.

Defter Türü: Mükellefin vermekle yükümlü olduğu defter türüdür.

Mükellef No: Mükellefe ait VKN/TCK No bilgisidir.

Mali Bilgiler sekmesinde yer alan vergi numarası – v.d kodu ve vergi dairesi gibi alanlarında defter beyan sisteminde yer alacak fişler için zorunlu olması nedeniyle doldurulması gerekmektedir.



Bu tanımlamalar yapıldıktan sonra üç defter türü içinde veri girişinin yapılacağı menü ağacında yer alan İŞLETME DEFTERİ başlığına gidilerek ilgili mükellefler için hareketler oluşturulmalıdır.

İŞLETME DEFTERİ

Bu alanda Tanımlar başlığında defter beyan sistemine veri gönderi için temel oluşturacak gelir yada gider belge türlerinin öndeğer olarak yüklendiği görülecektir.



Her üç defter türü içinde hangi belge türlerinin olduğu ve bunlara ait veri girişi yapılacağı bu tablolarda "x" ile işaretlenmiş durumdadır.

 



Artık işletmeler başlığına geçilerek ilgili mükelleflerimizin kayıtlarını girebilir ve defter beyan sistemine otomatik olarak gönderimini yapabiliriz.



Gelir ya da gider fişlerine girilip işlem yapılmak istendiğinde fiş üzerinde yeni alanların olduğu görülecektir. Defter beyan sisteminde kayıtlı olabilmesi için bu verilerin doldurulması gerekir.



Fiş başlığında GİB Defter Beyan Bilgileri bölümü yeni alanlar arasında yer almakta olup burada girilen bilgiler defter beyan sisteminde fişe ait başlık bilgilerini oluşturur. Fişe ait başlık bilgileri şunlardır; Deftere Kayıt Tarihi, Belge Tarihi, Belge Türü, Belge Seri No, Belge Sıra No, Cari Hesap Türü, Cari Hesap Kodu, Cari Hesap Adı, Cari Hesap Soyadı ve Ülke.

Fiş girişi yapılırken satırlarda da Satır Türü, Satır Açıklaması, Kayıt Türü, Kayıt Türü Açıklaması, Kayıt Alt Türü, Kayıt Alt Türü Açıklaması, Stopaj, Stopaj Oranı, Stopaj Tutarı, KDV Tevkifatı, Tevkifat Oranı ve Tevkifat Tutarı gibi birçok yeni alan yer almaktadır. Girilen fişin içeriğine göre bu alanlara veri girişi yapılmalıdır.

Hareketlerin girilmesi sonrasında defter beyan sistemine aktarımı kayıt üzerinden ya da toplu olarak yapılabilir.

 

Hareket üzerinden toplu gönderim için GİB Gönderim Durumu: Bekliyor statüsündeki fişlerin sol tarafındaki kutucukların işaretlenmesi ve gönderimin yapılması yeterlidir.

Bu seçeneklerin dışında yine ekranın sol alt köşesinde yer alan kayıtları GİB defter beyan portalına gönder seçeneği de kullanılır.



 

Açılan ekranda yer alan filtre seçeneklerine göre belirlenen kayıtların toplu olarak gönderimi yapılabilir.



Gönderim sonrası ekrana gelen rapor penceresinde hatalı bir kayıt olup olmadığı ya da gönderimin başarı ile tamamlanıp tamamlanmadığı listelenir.


 

Hatalı bir giriş var ise raporda detay bilgilendirmesi yapıldığından ilgili kayıt düzeltilerek yeniden gönderim işlemi sağlanabilir.

 

 

Hangi fişlerin gönderildiği ya da gönderilmediğini liste ekranının (browser) sol üst köşesinde yer alan Excel'e aktar seçeneği ile raporlamak mümkün olabildiği gibi Mükellef tanımlarının olduğu bölümde yer alan yazıcı butonu ile ulaşılan İşletme Defteri Gelir –İşletme Defteri Gider ve İşletme Defteri Gelir-Gider rapor filtrelerine eklenen yeni seçeneklere bağlı olarak da raporlama mümkün olur.