Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

e-Defter, Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu hükümleri gereğince tutulması zorunlu olan defterlerin defterlerin http://www.edefter.gov.tr/web/guest web  web sitesinde duyurulan format ve standartlara uygun olarak elektronik dosya biçiminde hazırlanması, bastırılmaksızın kaydedilmesi, değişmezliğinin, bütünlüğünün ve kaynağının doğruluğunun garanti altına alınması ve ilgililer nezdinde ispat aracı olarak kullanılabilmesine imkan tanımayı hedefleyen hukuki ve teknik düzenlemeler bütünüdür.

Belirtilen standartlara uygun olarak hazırlanan elektronik defterlerin değişmezliğinin, kaynağının ve bütünlüğünün sağlanmasında gerçek kişiler için güvenli elektronik imza veya tüzel kişiler için mali mühür kullanılır. Ayrıca imza veya mühür değerinin Elektronik Defter Uygulaması üzerinden bildirimi suretiyle, söz konusu defterin ilgili tüm taraflar nezdinde ispat aracı olarak kullanılabilmesi sağlanır. 

e-Defter uygulamasına ilişkin, elektronik oluşturulan defterler şunlardır:

  •  Yevmiye Defteri
  • Defter-i Kebir (Büyük Defter)

Logo Uygulamalarında e-Defter

Logo uygulamaları ile e-defter dosyalarınızı dosyaları Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belirttiği format ve standartlara uygun biçimde hazırlayabilirhazırlanıp, dosya imzalama, berat dosyası oluşturma ve diğer gerekli işlemleri işlemler ilgili menü seçenekleri ile kolaylıkla gerçekleştirebilirsinizgerçekleştirilir.

Tip

-Aylık olarak e-defterlerin xml formatında oluşturulması sağlanır.

- e-Defter oluşturulurken eksik ve hatalı kayıtların otomatik tespit edilmesi ve raporlanması sağlanır

- e-defter dosyaları ile birlikte, defterlerin bütünlüğünü garantileyen imzalanmış/mühürlenmiş berat dosyasının oluşturulması sağlanır.

- Oluşan xml dosyalarının içeriği kontrol amaçlı görüntülenir.

e-Defter hazırlama işlemlerinizi işlemleri iki şekilde gerçekleştirebilirsinizgerçekleştirilir:

  1. Programda Genel Muhasebe / Ana Kayıtlar altında yer alan E-Defterler seçeneği ile
  2. Logo uygulamasının bulunduğu kataloğun içindeki EDEFTER klasöründe yer alan EDefter seçeneği kullanılarak

e-Defter için, kullanılan Logo uygulamalarında yapılması gereken işlemler şunlardır:

Firma tanımlarında e-Defterler için gerekli bilgilerin girilmesi:

Firmanın e-defter uygulamasını kullanacağı, firma tanımı Detaylar penceresinde Genel başlığı e-Devlet → e-Defter sekmesi altında yer alan e-Defter Kullanıcısı seçeneği işaretlenerek belirlenir.

Kontrol Tipi alanından e-Defter'in Firma Bazında mı yoksa İşyeri Bazında mı kullanılacağı belirtilir.

e-Defter Geçiş Tarihi ise e-Defter uygulamasının başlangıç tarihi belirtilir.

e-Defter ana para birimi ya da raporlama dövizi cinsinden verilebileceğinden Para Birimi alanında belirtilmelidir.

Son Kontrol No, Son Satır No ve Son Yevmiye No alanlarınde ise, farklı bir ERP çözümünden Logo ürünlerine ya da Logo e-Defter'e geçiş yapan kullanıcıların son e-Defter bilgileri belirtilir.


e-Defterde Kullanılacak Firma Bilgilerinin Tanımlanması:

Programda xml formatında oluşturulan defterlerde (e-defterler) kullanılacak olan gerekli firma bilgileri, Sistem İşletmeni / firma tanımı Detaylar penceresinde penceresinde Genel başlığı  sekmesi altındaki ilgili alanlardan kaydedilir. Bu bilgiler şunlardır:

  • Firma Adres Bilgileri
  • Firma Vergi Numarası
  • e-Mail Adresi: Firmanın kullandığı e-mail adresidir.
  • Kurum Tipi: Firma kurum tipinin belirlendiği alandır. Gerçek Kişi ve Tüzel Kişi seçeneklerinin içerir. Kurum tipi zorunlu bir alandır. Kurum tipi Tüzel seçili ise vergi numarası alanına; Kurum tipi Gerçek seçili ise İşveren bilgileri (Adı, Soyadı ve TC Kimlik No) alanlarına bilgi girişi zorunludur.

    Warning

    Belirtilen vergi numarası / TC Kimlik No e-Defter sipariş aşamasında belirtilen vergi numarası ile aynı olmalıdır.


  • NACE Kodu: Firmanın kullandığı NACA NACE kodunun girildiği alandır. (Avrupa Standartlarında Endüstriyel Meslek Kodları) 6 karakter olarak belirtilir.

e-Defterde Kullanılacak Mali Müşavir Bilgilerinin Tanımlanması:

Programda xml formatında oluşturulan defterlerde (e-defterler) kullanılacak olan gerekli mali müşavir bilgileri, Sistem İşletmeni / firma Firma tanımı Detaylar penceresinde penceresinde Mali Müşavir başlığı  sekmesi altındaki ilgili alanlardan kaydedilir. Bu bilgiler şunlardır:

  • Mali Müşavir Kişisel Bilgileri (Unvan, Ad, Soyad, TC Kimlik No)
  • Mali Müşavir Adres Bilgileri
  • Mali Müşavir İletişim Bilgileri
  • Vergi Numarası
  • Sözleşme: Firmanın  Firmanın anlaşma yaptığı mali müşavirin sözleşme bilgileri Sözleşme Açıklaması, Tipi, Sözleşme Tarihi ve Numarası alanlarından kaydedilir.

...

  • Firma herhangi bir Mali Müşavir ile çalışmadığında "İşletme Bünyesinde" kutucuğu işaretlenir. İlgili alanlar şematron alanları olduğundan "Sözleşme No"

...

  • alanına tire (-) işareti yazılacaktır. Sözleşme grubundaki alanlar boş geçilebilir.
  • YMM ve Tam Tasdik Sözleşme Bilgileri
Warning
 YMM YMM ve Tam Tasdik Sözleşme Bilgileri bölümündeki bilgilerin e-deftere yazılması için “Sözleşme Mevcut” Sözleşme Mevcutkutucuğunun işaretlenmesi gerekmektedir. e-Defter'e ikinci bir "accountantInformation" tag grubu açar, içinde "accountantName" ve "accountantEngagementTypeDescription" alanları olur. Unvan olarak "YMM" yazılır. Sözleşme mevcut ise, bu gruptaki alanlar boş bırakılamaz.


Bağlantı Ayarları

Bağlantı Ayarları penceresi Firma Tanımı Detaylarında yer alır.  Zaman damgası kullanılacaksa, Zaman Damgası Sunucu Bilgileri alanındaki zaman damgası bilgileri eksiksiz doldurulur. İnternet çıkışında Proxy kullanılıyor ise Proxy bilgileri girilir.

Tip
Zaman damgası; bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve/veya
kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından
doğrulanan kaydı ifade eder. Örneğin, bir elektrik kesintisi veya sistem arızası nedeni ile beratların
Başkanlık tarafından onaylanması işleminin gerçekleştirilememesi durumunda söz konusu beratlar,
güvenli elektronik imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür (tüzel kişiler için) ile zaman damgalı olarak
imzalanacak veya onaylanacaktır. Bu kapsamda kullanılacak olan zaman damgaları TÜBİTAK-UEKAE
’den temin edilir.


e-Defterlerin Kaydedileceği Kataloğun Belirlenmesi:

GİB’in istediği formatta oluşturulan xml formatındaki dosyaların (e-defterler) kaydedileceği katalog, programda Ticari Sistem Yönetimi / Tanımlar / e-Defter Parametreleri Parametreleri sayfasında sol alt köşede bulunan bulunan Diğer Parametreler seçeneği  seçeneği ile belirlenir.

e-Defterlerin kaydedileceği katalogun adresi aşağıda belirtilmiştir:

Ürününüzün Ürünün bulunduğu katalog - EDEFTER - e-Defter Paket - XML

Dosya Oluşturma Sırasında Yapılan Kontroller

...

Firmanın e-defter kullanıcısı olarak belirlenmesi halinde, e-defter dosyalarının firma ya da işyeri bazında oluşturulacağı firma detaylarında detaylarında Kontrol Tipi Tipi alanında belirlenir. e-Defter kullanıcısı olan firma tanımında e-defter dosyalarının işyeri bazında oluşturulacağı belirlenmişse, ilgili firmaya ait işyerlerinde "e-Defter Kullanıcısı" alanı işaretlenir. Gerekli Gerekli adres bilgileri  bilgileri (farklı bir adres kullanılmayacaksa) İşyeri tanımında sol alt köşede bulunan "Adres bilgilerini firmadan kopyala" düğmesi kullanılarak kaydedilebilir. NACE Kodu, Web Adresi ve Adresi ve E-Mail Adresi Adresi alanları yine E-Defter kapsamında doldurulması gerekli alanlardır. Kurum Tipi alanında Tipi alanında Gerçek Kişi Kişi seçildiğinde, e-defter dosyaları oluşturulurken Firma tanımları - İşveren Bilgileri sekmesinde girilen TC Kimlik No. bilgisi kullanılır. Eğer kurum tipi tipi Tüzel Kişi Kişi ise, Vergi Dairesi ve Dairesi ve Vergi Numarası Numarası alanlarının doldurulması zorunludur.

...

Sistem İşletmeni / İşyeri tanımlarında yer alan alan Dosya No. alanı alanı, işyeri bazında e-defter kullanımında dosya isimlendirme için kullanılan bir alandır. Bu alan, e-defter kullanıcıları için otomatik numara üretir ve edit edilemez. Üretilen numara birbirini takip eden 4 karakterli sıra numarası şeklindedir; ilk numara “0001” değerini alır.

...

İşyeri bazında oluşturulan e-defterler için, aynı vergi kimlik numarasına sahip olan işyerlerini kendi içlerinde bir şube adı altında gruplamak ve e-defter oluşturma ve beyan işlemini bu grup bazında gerçekleştirmek mümkündür. Aynı vergi kimlik numarasına sahip işyerleri, işyeri tanımı e-Devlet sekmesindeki sekmesindeki Şube No ve  ve Şube Adı alanında  alanında girilen şube altında gruplanır. Bu durumda şubenin bağlı olduğu firma, Firma Adı ve  ve Firma Unvanı (zorunlu alanlar) alanlarından girilir.

Şubeli e-defter oluşturmak için, Yevmiye Defteri veya Büyük Defte’de, Şubeli Defter bölümünde yer alan “VKN ve Şube No Seç” tıklanır, açılan pencereden seçim yapılır ve ve Vergi Numarası / Şube Numarası ilgili  ilgili alanlara otomatik olarak aktarılır. Şube numarası ilgi alana aktarıldığında bu şubeye bağlı olan işyerleri İşyeri alanında otomatik olarak listelenir. Diğer bilgiler tanımlandıktan sonra tanım kaydedilip defter beyanı aynı gruptaki işyerleri işyerleri için aynı anda gerçekleştirilir. 

Şematron Kontrolü

Şematron kontrolünde amaç, Gelir İdaresi Başkanlığı’na gönderilen e-defter ve e-defter beratlarının, elektronik defter içeriğinde temel alınan uluslararası raporlama standardı XBRL taksonomisine ve GİB tarafından belirlenmiş olan e-defter oluşturma kurallarına uyguluğunu kontrol etmektir.

...

Şematron kontrollerini manuel olarak yapmak için ilgili dosya üzerinde F9 menüde yer alan “Şematron Kontrolü Yap” / “Şematron Kontrolü Yap (Berat)” seçenekleri kullanılır. 

Warning

 Şematron Şematron kontrolleri yetkiye bağlıdır.

...