REST ile ilişkili kavramlar burada anlatılacaktır.
REST REpresentational State Transfer ifadesini simgeler. REST web standardları temelli mimariye sahiptir ve veri aktarımı/iletişimi için HTTP Protokolünü kullanır.
REST her bileşeni bir kaynak (resource) olan yerde HTTP standart metodları ile erişimi sağlar. REST ilk olarak Roy Fielding tarafından 2000'li yıllarda geliştirilmiştir.
REST mimarisinde;
Aşağıda listelenmiş iyi bilinen HTTP metotları REST tabanlı mimarilerde de kullanılır.
GET - Kaynaklara sadece okuma izinli erişim sağlar.
PUT - Yeni bir kaynak oluşturmak için kullanılır.
DELETE - Bir kaynaği silmek için kullanılır.
POST - mevcut bir kaynağı güncellemede ya da yeni bir kaynak oluşturmada kullanılır.
OPTIONS - kaynak üzerinden geçerli işlemleri öğrenmek için kullanılır.
Web Servis aslında uygulamalar ya da sistemler arasındaki veri değişimi için açık protokol ve standartlar kolleksiyonudur.
Yazılım uygulamaları çok farklı dillerde yazılmış ve farklı platformlar üzerinden çalışıyor olabilir. Bütün bu uygulamalar tek makina üzerinde ya da internette farklı makineler üzerinde olabilir. Bunlar arasındaki veri değişimi için WS ler kullanılır.
Bu birlikte çalışabilirlik (Örneğin Java ve Python, ya da Windows ve Linux uygulamaları) açık standartların kullanımı ile olur.
REST mimarisine dayanan Web Servisler. RESTful Web Servisler olarak bilinir.
Bu Web Servisler REST mimari kavramını uygulamak için HTTP metotlarını kullanırlar. Bir RESTful web servis genelde bir URI(Uniform Resource Identifier) tanımlar, JSON ve HTTP metotları ile source sunumunu sağlar.
Lisans
Logo CRM lisansı üzerinden tüketilir.
Kurulum
Kurulum Logo CRM kurulumu ile birlikte otomatik olarak gerçekleşir. Ayrıca bir kurulum yamaya gerek yoktur. IIS üzerinden çalışır.
Mimari
LogoCRM REST,
sağlayabilmektedir.
İstemci için lisans kontrolleri yapılır.
İlk bakışta temel özellikleri şu şekilde özetlenebilir;
İşleyiş adımları kısaca şu şekilde özetlenebilir;
1. ERIŞIM KONTROL
Herhangi bir işlem öncesinde yazılımcı access token (erişim belirteci) çağrısını servise gönderir. Bu çağrıda bağlantı kurulacak Logo ürünü içerisinde tanımlanmış standart bir kullanıcının kullanıcı adı, şifresi ve bağlantı kurulmak istenen şirket, şube bilgileri yer alır. Rest servisi bu çağrıyı olumlu karşılarsa geriye JSON formatında token bilgisi döndürür.
Birinci adımda karşılanan token bilgisi ile yazılımcı yaptırmak istediği işlem bilgisini rest servise gönderir. Bu işlem herhangi bir data işlemi, örneğin sipariş fişi aktarımı olabileceği gibi irsaliye faturalama, borç kapama işlemi vb. Application nesnesi işlemi veya bir sorgulama işlemi de olabilir. Rest servis çağrıyı olumlu karşıladığında geriye JSON formatında bir dönüş yapmaktadır.
İşlem sonrasında ilgili session açık bırakılabilir veya yazılımcı tarafından sonlandırılabilir.
Sonlandırılmadığı takdirde birinci aşamada elde edilen access token parametrik olarak belirlenebilen bir süre sonra otomatik olarak kullanım dışı olacaktır.
Bu durumda da ileride değineceğimiz yöntemlerle access token için ek süre verilebilir.