Faturaların elektronik belge olarak düzenlenmesi, elektronik ortamda iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin e-Fatura uygulaması, 2010 yılında çıkarılan tebliğ ile isteğe bağlı olarak başlatıldı. Logo Netsis, Türkiye’de ilk e-fatura entegrasyon izni alan yazılım firmasıdır. 2013 yılından bu yana, çıkan tebliğlerle yapılan düzenlemelere göre bazı mükellef gruplara e-fatura kullanma zorunluluğu getirildi.
e-Fatura İle İlgili Yasal Düzenlemeler aşağıdaki şekildedir:
Yukarıda belirtilen kapsama dahil olan ana mükelleflerin listesi www.gib.gov.tr ve www.efatura.gov.tr sitelerinde yayımlanır.
01.01.2018 tarihiden itibaren; 20.6.2015 tarih ve 29392 sayılı Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe giren ve e-Fatura, e-Defter uygulamaları çerçevesinde zorunluluk getirilen mükelleflerin kapsamını belirleyen 454 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinden anlaşılacağı üzere, 2016 hesap dönemi brüt satış hasılatı 10 Milyon TL ve üzeri olan mükelleflere, ilgili hesap dönemine ilişkin gelir/kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği tarihi takip eden hesap döneminin başından itibaren (normal hesap dönemine tabi olanlar için bu tarih 1/1/2018’dir).
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)’dan lisans alan mükelleflere: (Bayilik lisansı olanlar, münhasıran bu lisansa sahip olmaları nedeniyle bu bent kapsamında değerlendirilmeyecektir.)
Lisans aldıkları tarihi izleyen hesap döneminin başından itibaren (lisans alma tarihi ile izleyen hesap dönemi arasındaki sürenin üç aydan kısa olması halinde isteyen mükellefler açısından bir sonraki hesap döneminin başından itibaren), 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa ve ithal eden mükelleflere, mükellefiyet tesis ettirdikleri tarihi izleyen hesap döneminin başından itibaren (mükellefiyet tesis tarihi ile izleyen hesap dönemi arasındaki sürenin üç aydan kısa olması halinde isteyen mükellefler bir sonraki hesap döneminin başından itibaren), e-Fatura ve e-Defter uygulamalarına geçme zorunluluğu getirilmiştir.
E-FATURA BAŞVURUSU İÇİN: https://portal.efatura.gov.tr/efaturabasvuru/
E-Fatura İle İlgili Temel Bilgiler - UBL (Universal Business Language)
"Elektronik Fatura Uygulaması" önceden tanımlanması yapılan kullanıcıların UBL-TR standardında ve elektronik belge olarak düzenledikleri faturaları, belirlenen veri aktarım protokolü aracılığı ile gönderen taraftan alıcı tarafa iletimini sağlayan mesajlaşma alt yapısıdır. UBL, iş dünyasında evrensel boyutta, birlikte iş yapabilmeyi sağlamak amacıyla doğmuş bir yapıdır. Bu ihtiyacın giderilmesine yönelik olarak, standart XML formatları geliştirilerek elektronik iş dokümanı formatları oluşturuldu. UBL bünyesinde satın alma, sipariş, ödeme, faturalama gibi genel iş süreçlerine dair belgelerin çoklu versiyonları geliştirilerek, ulusal ve uluslararası ticari işlemlerin elektronik ortamdaki iletişiminin, belirli standartlar altında yürütülmesi hedeflenir. "Gelir İdaresi Başkanlığı" tarafından yürütülen elektronik fatura çalışmaları kapsamında oluşturulan UBL-TR, UBL 2.0 standardında yer alan belgelerden, fatura ve uygulama yanıtının ülkemiz koşullarına göre özelleştirilmesi sonucunda elde edilir.
UBL 2.0 standardında zorunlu olarak gösterilen elemanlar UBL-TR’de de kullanıldı.
UBL 2.0 standardında bulunan seçimli elemanlardan Türkiye için gerekli olduğu düşünülen elemanlar kullanılıp, geri kalan seçimli elemanlar ise silindi.
Seçilen elemanların kardinal değerleri bazı elemanlarda sınırlandırıldı.
Belli bir kod listesine göre ifade edilmesi gereken elemanlar için kod listeleri belirlendi (Ölçü, Döviz Kod Listeleri).