Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  • Serbest Giriş seçeneği, Netsis üzerinde tanımlı bulunmayan alış faturaları için işaretlenebilir. Serbest Giriş seçeneği işaretlendiğinde tanımlanan alış faturalarına ait serbest girilen alış fatura bilgileri Yüklenilen KDV Listesinde kullanılacaktır. Serbest Giriş seçeneği işaretlediğinde "Şirket İsmi" alanı pasif hale gelir ve aşağıdaki açıklanacak birçok saha kullanıcı tarafından manuel olarak doldurulmalıdır. (Alış Fatura No, Tarih, Resmi Belge No, Kalem Miktar vs.) Seçenek işaretlenmez ise Netsis şirketleri altındaki herhangi bir alış faturası seçilebilir ve sadece o alış faturası içim "Kalan Miktar" sahası doldurulabilir.
  • Şirket İsmi alanı, "Serbest Giriş" seçeneği işaretli değilse Netsis şirketleri üzerinden alış faturası seçebilmek için öncelikle doldurulmalıdır. Devir girişi yapılacak alış faturası önceki sene şirketlerinde olsa bile bu saha sayesinde önceki senelerdeki alış faturaları için devir girişi yapılabilir.
  • Alış Fatura No alanına, devir girişi yapılacak alış fatura numarası girilmelidir. Eğer serbest giriş yapılıyorsa istenen bir numara girilebilir, aksi halde seçilen şirket altında var olan bir alış faturası girilmelidir.
  • Tarih alanına, alış faturasına ait tarih bilgisi girilebilir. Serbest giriş yapılmıyorsa seçilen alış faturasını tarihi otomatik olarak gelmektedir.
  • Cari Kodu alanına, alış faturasına ait cari kodu bilgisi girilmelidir. Serbest giriş yapılsa bile Netsis üzerinde tanımlı olan bir cari kodu girilmelidir.
  • Resmi Belge No alanına, alış faturasına ait resmi belge numarası bu sahaya girilebilir. Serbest giriş yapılıyorsa manuel olarak doldurulmalıdır, aksi halde seçilen alış faturası üzerinden getirilmekte ve alan pasif olmaktadır.
  • GGB No alanına, ithalat tipi alış faturaları için GBB (Gümrük Giriş Belge) No bilgisi girilebilir. Serbest giriş yapılıyorsa manuel olarak doldurulmalıdır, aksi halde seçilen alış faturası üzerinden getirilmekte ve alan pasif olmaktadır.
  • Kalem Sıra No alanına, seçilen alış faturasının kalem sıra bilgisi girilmelidir. Serbest giriş yapılıyorsa bu sahaya manuel giriş yapılabilir, aksi halde seçilen alış faturasının kalemlerinden biri seçilmelidir.
  • Stok Kodu alanına, seçilen alış faturası kalemine ait stok kodu girilmelidir. Serbest giriş yapılıyorsa Netsis üzerinde tanımlı olan stok kodlarından biri manuel olarak seçilebilir, aksi durumda seçilen alış fatura kalemine ait stok kodu getirilmekte de alan pasif olmaktadır.
  • Kalem Miktar alanına, seçilen alış faturası kalemine ait miktar bilgisi girilmelidir. Serbest giriş yapılıyorsa manuel olarak miktar bilgisi girilebilir, aksi durumda seçilen alış fatura kalemine ait miktar bilgisi getirilmekte ve alan pasif olmaktadır.
  • KDV Oranı alanına, seçilen alış faturası kalemine ait KDV oranı girilmelidir. Serbest giriş yapılıyorsa manuel olarak oran bilgisi girilebilir, aksi durumda seçilen alış fatura kalemine ait KDV oranı getirilmekte ve alan pasif olmaktadır.
  • Kalan Miktar alanına devir giriş sırasında asıl olarak girilmek istenen veri denk gelmektedir. Seçilen alış faturası kaleminin ne kadarlık miktarının beyan edilmediği, yani daha sonraki Yüklenilen KDV Listesi raporlarında ne kadarlık miktarın kullanılabileceği bu sahaya girilen devir miktarı üzerinden belirlenmektedir. "Kalem Miktarı" sahasına girilen değerden daha büyük olmamalıdır.
  • Kullanılan Miktar alanı, (Kalem Miktar-Kalan Miktar) formülüyle otomatik olarak hesaplanmaktadır ve pasif bir alandır.
  • Net Fiyat alanına, seçilen alış faturası kalemine ait KDV hariç birim fiyat bilgisi girilmelidir. Serbest giriş yapılıyorsa manuel olarak girilebilir, aksi durumda seçilen alış fatura kaleminden getirilmekte ve alan pasif olmaktadır.
  • Net Tutar alanı, (Kalem Miktar*Net Fiyat) formülüyle otomatik olarak hesaplanmaktadır ve pasif bir alandır.
  • Fason Faturası seçeneği, devir girişi yapılan alış faturası fason işlemler için kullanılan bir belge ise işaretlenebilir ve alt bölümdeki "Fason Ürün Kodu" sahasına bu alış faturasının hangi ürüne ait bir fason işlem olduğu bilgisi girilebilir. (Fason uygulamasıyla ilgili detaylı bilgi için "Yüklenilen KDV Parametreleri" başlığı incelenebilir.)

Yüklenilen KDV Parametreleri

"Muhasebe-Kayıt-Yüklenilen KDV Parametreleri" ekranında Yüklenilen KDV Listesi için kullanılacak genel parametreler ayarlanmaktadır.

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranında "Genel" ve "Belge Kısıtları" ismiyle iki sekme bulunmaktadır.

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranı "Genel" sekmesi üzerinde yer alan parametreler ve açıklamaları aşağıdaki gibidir:

  • Alış Faturaları için Devir Baz Tarihi alanında, Yüklenilen  Yüklenilen KDV Listesi için Netsis üzerinden kullanıma ilk geçiş sırasında bu parametrenin belirlenmesi ve girişi zorunludur. Girilen tarihten önceki alış faturaları rapora dahil edilmeyecek ve kullanılmayacaktır. Bu parametre "Yüklenilen KDV Devir Girişi" ekranında girilen alış faturalarını etkilemeyecektir, devir girişi haricindeki faturalar için kısıt oluşturmaktadır. Normal şartlarda Yüklenilen KDV Listesi uygulamasına ilk geçiş sırasında tek seferlik belirlenmesi yeterledir, yani şirket devir yapıldığında değiştirilmesine gerek yoktur.
  • Yüklenilen KDV Listesinde Kullanılan Alış Faturaları Değiştirilemesin parametresi, Yüklenilen  Yüklenilen KDV Listesi raporunda kullanılan alış faturalarının daha sonradan değiştirilmesini engellemek için işaretlenebilir. Çünkü bu rapor FIFO mantığına uygun olarak alış faturaları ve miktarları ile eşleştirme yaptığı için daha önceki ayların raporunda kullanılan alış faturalarındaki değişiklik sonraki aylar için tekrar raporun alınması anlamına gelmektedir. Bu tarz durumların önüne geçip kontrol sağlamak amacıyla bu parametre işaretlenebilir.
  • Fason Uygulaması Kullanılsın parametresi, Üretim aşamasında fason işlem yaptıran firmalar için bu parametre işaretlenebilir.

...

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranında "Belge Kısıtları" sekmesi üzerinden rapora dahil edilecek Alış Faturaları, Satış Faturaları ve Dekont belge tipleri için ayrı ayrı filtre verilebilir.

Yüklenilen KDV Listesi

"Muhasebe-Rapor-Yüklenilen KDV Listesi" ekranından raporun alınmak istendiği ay/yıl bilgileri girilerek işlem yapılabilir.

Rapor ekranı üzerinde "Son Çalıştırılan Dönem" sahası bilgi amaçlı olarak son çalıştırılan rapor tarihini göstermekte ve pasif şekilde gelmektedir. Bu tarihten önceki dönemler için rapor çalıştırılmak istenirse "Son Çalıştırılan Dönem" sahasındaki tarihe kadar olan kayıtlar silinecek ve rapor bu şekilde çalıştırılacaktır.
"Yıl" ve "Ay" sahasında raporun çalıştırılmak istendiği tarihler çoklu seçim şeklinde birden fazla ay olacak şekilde seçilebilir, ancak ayların birbirini takip edecek şekilde seçilmesi gerekmektedir. Bu noktada örneğin Haziran ayı için rapor alınmadıysa Temmuz ayı için rapor alınmasına izin verilmemektedir, çünkü alış faturaları ile FIFO mantığına göre eşleşme sağlandığı için çalıştırılan rapor dönemlerinin de ay atlamadan alınması gerekmektedir.
"Şubeler Dahil" seçeneği sadece merkez şubelerde aktif olarak gelmektedir, bu seçenek işaretlendiğinde ilgili işletmenin bütün şubeleri için rapor çalıştırılmaktadır.
"Rapor Sonucu İhracat Faturaları İçin Filtrelensin" seçeneği işaretlendiğinde sadece ihracat satışları için yapılan faturalara ait rapor dökülmekte ve Gelir İdaresi Başkanlığına bu rapor sonuçları iletilebilmektedir. Bu şekilde bir parametrenin olmasının sebebi şu şekildedir: Normal şartlarda Yüklenilen KDV Listesi seçilen ay/yıl içindeki bütün satış faturalar için çalışmaktadır, çünkü satın alımı yapılan herhangi bir hammadde birden fazla farklı mamul reçetesinde yer alıyor olabilir ve bu mamullerden bazıları ihraç edilirken bazıları yurt dışına satılıyor olabilir. Bu sebeple hammadde alış faturalarını FIFO mantığına göre doğru şekilde eşleştirme için bütün satış faturaları dikkate alınmaktadır, ancak Gelir İdaresi Başkanlığına verilecek raporu için ilgili parametre işaretlenerek filtre verilebilir.
Rapor butonuna tıklandıktan sonra gelen sonuçlar aşağıdaki gibi olmaktadır.

Rapor üzerinde çalıştırılan her ay/yıl için "Vergi Dairesi Rapor" ve "Rapor Detay" şeklinde iki sayfa basılmaktadır.
"Vergi Dairesi Rapor" sayfasında Gelir İdaresi Başkanlığına verilecek formata uygun olacak şekilde rapor gösterilmektedir, "Rapor Detay" sayfasında ise alış fatura kalemleri ve bu kalemlerin satışı yapılan mamul kodları bazında detayları gösterilmektedir.

...

Not: İthalat faturalarında KDV tutarı bulunmamasına rağmen "İthalat Masraf Dekont Kayıtları" veya "Dekont Kayıtları" ekranlarından girilen masraf kayıtları Export Referans No üzerinden alış faturalarıyla eşleştirilmekte ve bu masraflara ait KDV tutarları rapora dahil edilmektedir. Eğer "İthalat Masraf Dekont Kayıtları" ekranından "Masraf Dağıtımı" butonuyla stok bazında masraf dağıtımı yapılmış ise bu tutarlar kullanıcının belirlediği şekilde alınmakta, aksi durumda alış faturalarındaki kalemlerin tutarları oranında doğru orantılı olacak şekilde masraf tutarı otomatik olarak dağıtılmakta ve bu şekilde rapora dahil edilmektedir.

  • Belgeye İlişkin İade Hakkı Doğuran İşlem Türü alanında, satış satış faturasında girilen istisna kodu bu alanda gösterilmektedir, eğer kullanılan/eşleştirilen alış faturası birden fazla farklı satış faturasına denk geliyorsa ve satış faturalarının istisna kodları birbirinden farklı ise virgül ile ayrılarak gösterilir.
  • Yüklenim Türü : Varsayılan alanında, varsayılan olarak "Doğrudan Yüklenim" şeklinde gösterilmektedir, diğer türlerin şu anda desteği bulunmamaktadır.
  • Belgenin İndirime Konu Edildiği KDV Dönemi : Alış alanında, alış faturasının tarih bilgisine göre gösterilmektedir. Örneğin alış faturasının tarihi 12.02.2020 ise bu alanda "202002" değeri gösterilecektir.
  • Belgenin Yüklenildiği KDV Dönemi : Yüklenilen alanında, yüklenilen KDV Listesinin çalıştırıldığı dönem bilgisi bu alanda gösterilmektedir. Örneğin rapor 05/2020 için çalıştırılıyor ise bu alanda "202005" değeri gösterilecektir.

...

Yüklenilen KDV Listesi Silme

"Muhasebe -İşlemler -Yüklenilen KDV Listesi Silme" ekranı üzerinden daha önceden çalıştırılmış olan rapor sonuçlarının toplu şekilde silinebilmesi sağlanmaktadır. (Bkz. Ekran Görüntüsü-6)  
Ekran Görüntüsü 6
Ekran üzerinde "Bitiş Dönemi" sahasında otomatik olarak son çalıştırılan Yüklenilen KDV Listesi raporuna ait tarih bilgisi pasif saha olarak bilgi amaçlı gösterilmektedir. "Başlangıç Dönemi" sahasında girilen ay/yıl bilgisinden itibaren bitiş dönemine kadarki bütün sonuçlar toplu halde silinmektedir.