Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Fatura uygulaması 3 şekilde kullanılabilir:

  • Temel faturalama işlemleri için oluşturulan ve {+}https://ebelge.gib.gov.tr/anasayfa.html+ adresinde hizmete sunulan e-Fatura Portalı aracılığıyla yapılabilmektedir. Bu sistemde mükellefler ilave bir yazılım kullanmadan işlemlerini GIB'in portali üzerinde yapabilecekleri gibi, Netsis tarafından oluşturulan UBL-TR formatına uygun e-fatura dosyalarını portala yükleyebilirler.
  • Bilgi işlem sistemlerinin e-Fatura Uygulamasına entegre edilmesi yoluyla. Bu uygulamada mükellefler mühürlenen ya da imzalanan satış ve alış faturalarını portal yerine Netsis uygulaması içinden doğrudan Gelir İdaresi Başkanlığı' na iletip alabileceklerdir.
  • Özel entegratör kullanımı yoluyla. Bu uygulamada mükellefler mühürlenen ya da imzalanan satış ve alış faturalarını portal yerine Netsis uygulaması içinden doğrudan özel entegratöre iletip alabileceklerdir. Özel entegratörde kendisine gelen faturaları Gelir İdaresi' ne, Gelir İdaresi nden gelen e-faturaları da Netsise iletecektir.

e-Fatura Başvuru Süreci

Fatura Kullanıcı Hesabı Açılması için aşağıdaki adımlar izlenir:

  • e-Fatura uygulamasından yararlanma hususunda gerekli Şartları taşıyanların öncelikle bir kullanıcı hesabı oluşturmaları gerekmektedir.
  • Aşağıda sayılan belgelerle birlikte Gelir İdaresi Başkanlığına yazılı başvuruda bulunulur.
  • Yetkili kişi veya kişileri tarafından imzalanan "e-Fatura Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi" ile Tüzel kişiler için "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi" nin imzalı aslı,
  • Şirket kuruluş sözleşmesi Ticaret Sicil Gazetesinde 1/10/2003 tarihinden önce yayımlanmış ise ilgili ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi, (Sonradan unvan değişikliği yapılması halinde en son unvanın ilan edildiği ticaret sicil gazetesinin noter onaylı örneği veya aslının getirilmesi halinde Başkanlıkça onaylanmak üzere fotokopisi.)
  • Başvuru formuna şirket adına imza atan kişi veya kişilerin yetkili olduğunu gösteren Ģirket imza sirkülerinin noter onaylı örneği, o Başkanlık tarafından yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan gerçek kişi mükelleflerin kullanıcı hesapları Başkanlıkça tanımlanarak aktive edilir.
  • Başvurusu uygun bulunan tüzel kişilere,
  • Kullanıcı hesaplarının tanımlandığı ve uygulama bünyesinde kullanmak zorunda oldukları Mali Mühür sertifikalarını TÜBITAK-UEKAE Kamu Sertifikasyon Merkezinden temini işlemlerine başlayabilecekleri bilgisi verilir.
  • Bedeli KAMU SM hesabına yatırılan sertifikalar KAMU SM tarafından başvuru sahibi tüzel kişilere teslim edilir.
  • Başkanlık tarafından yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan tüzel kişi mükelleflerden Mali Mühürlerinin temini işlemlerini yerine getirenlerin kullanıcı hesapları Başkanlıkça tanımlanarak aktive edilir.
  • Hesaplarının aktif hale gelmesi birlikte kullanıcılar, herhangi başka bir işlem yapmalarına gerek kalmaksızın e-Fatura Portalı aracılığı ile uygulamada tanımlı diğer kullanıcılara eFatura göndermeye ve bunlardan e-Fatura almaya başlayabilirler.

Fatura Entegrasyon Başvurusu ile ilgili işlem adımları aşağıdaki şekildedir:

  • e-Fatura Uygulamasına bilgi işlem sistemlerini entegre etmek isteyenlerin entegrasyon başvurusunda bulunmaları gerekmektedir. Entegrasyon başvurusu kullanıcı hesabı oluşturmak için yapılan başvuru ile birlikte yapılabileceği gibi kullanıcı hesabı oluşturulduktan sonra da yapılabilir.
  • Ön hazırlıkları tamamlayanlar, sistemlerini ve fatura ile ilgili süreçlerini açıklayan
  • dokümanlarla birlikte Başkanlığa yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
  • Başvurusu uygun bulunanlara entegrasyon işlemlerine başlayabilecekleri bir yazı ile
  • bildirilecektir.
  • Entegrasyon sürecini başarı ile tamamlayan mükellefler, Başkanlığın konuya ilişkin yazısı üzerine, e-Fatura Uygulamasını gerçekleştirdikleri entegrasyon aracılığı ile kullanmaya başlayacaktır.

Mali Mühür

...

Başvurusu ile ilgili işlem adımları aşağıdaki şekildedir:

  • Oluşturulan e-Faturaların veri bütünlüğü ve inkar edilemezliğinin sağlanması için gereken elektronik "Mali Mühür" cihazı için "Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi"nin doldurularak yetkili kişi veya kişiler tarafından imzalandıktan sonra GIB'e ulaştırılması gerekmektedir.
  • GIB tarafından yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunanların kullanıcı hesapları tanımlanacaktır. Hesaplarının tanımlandığı bilgisi kendilerine iletilenler mali mühürlerinin temini (TÜBıTAK-UEKAE) işlemlerini yerine getirecektir.

...

  • Mali mühürü kendisine ulaştırılanlar, başvuruda bildirdikleri yetkilileri aracılığı ile mali mühür sertifikalarının aktivasyonunu (Mali mühür cihazına ait şifre) gerçekleştirecektir.

NETSİS E-FATURA UYGULAMASI

Gelir idaresine yapılan başvuruya göre Netsis'te e-Fatura alım/gönderim işlemlerinde kullanıcılara
üç Offline E-Fatura (GIB Portal Yöntemi), Online E-Fatura (GIB Entegrasyon Yöntemi) ve Özel Entegratör (Özel Entegrasyon Yöntemi) olmak üzereüç farklı seçenek sunulmaktadır.

Offline E-Fatura (GIB Portal Yöntemi): Gelir idaresinden sadece "e-Fatura kullanıcı hesabı" açılması durumunda, Netsis'te kaydedilen faturaların istenilen standartlarda eFatura olarak oluşturulması fakat entegrasyon lisansına sahip olunmadığı için e-Fatura portalına manuel olarak yüklenmesi.

Online E-Fatura (GIB Entegrasyon Yöntemi): Gelir İdaresi' ne "e-Fatura Entegrasyonu" başvurusu yapan müşterilerimiz için, faturalarını direkt Netsis e-Fatura uygulamasının içinden gönderilmesi ve benzer şekilde kendisine gönderilen faturaların kaydedilmesi.

Özel Entegratör (Özel Entegrasyon Yöntemi): Gelir İdaresi' ne "E-Fatura Özel Entegrayonu" basşvurusu ve kullanacakları Özel Entegratör firma başvurusu yapan müşterilerimiz için, faturalarını direkt Netsis E-fatura uygulamasının içinden gönderilmesi ve benzer şekilde kendine gönderilen faturaların kaydedilmesi.

Üç uygulamada desteklenen işlemlerle aralarındaki farklar aşağıdaki tablodan izlenebilir. :

Efatura İşlemleri






E-fatura Oluşturma Adımları

Offline E- fatura (GIB Portal Yöntemi)

Online E- fatura (GIB Entegrasyon Yöntemi)

Özel Entegratör (Özel Entegrasyon
Yöntemi)

E-fatura taslağı Oluşturma




UBL - TR standardında e-Fatura XML oluşturulur

XML oluşturulurken eksik bilgi bulunması halinde kullanıcıya uyarı
verilir

...

e-Fatura İşlemleri

...




UBL-TR formatına uygun olarak oluşturulan e-Faturalar mali mühür
sertifikası ile onaylanır ve geçerlilik kontrolü yapılır

e-Fatura XML belgesi XSD şema kontrolünden geçirilir

XSD şema kontrolünden geçen belge sistemde saklanır

İstenirse tüm adımlar sistemde kayıt altına alınır(Log)

e-Fatura gönderim




UBL-TR formatına uygun ve mali mühür sertifikası ile onaylanan e- Fatura taslakları, SBDH (Standard Business Document Header)
standardında hazırlanan zarfa eklenir

Zarf hazırlanırken eksik bilgi bulunması halinde kullanıcıya uyarı
verilir

XSD şema kontrolünden geçirilip ZIP formatı ile sıkıştırılan zarf, sistemde saklanır

Merkeze e-Fatura web servis aracılığıyla alıcı birime önderilir

GIB portalına manuel zarf yüklenir

Merkezden gelen alış faturalarının zarflarını ve faturalarını sisteme
online olarak yükler

GIB portalından indirilen alış faturaları ile ilgili zarfları manuel
Netsis'e zarf olarak kaydedilir

Zarf İstenirse tüm adımlar sistemde kayıt altına alınır(Log)


Genel

...

Fatura modülünde genel olarak yapılan işlemler şunlardır:

  • Sistemde kayıtlı faturalardan hızlıca e-Fatura taslağı oluşturma
  • ,
  • .
  • e-Fatura taslaklarını onaylama
  • ,
  • .
  • Onaylanan e-Faturalar alıcıya manuel veya online olarak gönderme
  • ,

...

  • .
  • Online gönderilen e-Faturalara ait sorgulama yapabilme
  • ,
  • .
  • Alıcının göndermiş olduğu faturalar manuel veya online olarak alınabilir
  • ,
  • .
  • Uluslararası ölçü birimi ve döviz tanımları yapılabilir.
  • Cari kartlarında e-Fatura işlemi yapılacak cariler belirlenir.
  • e-Fatura carilerine kesilen faturalarının basımının yapılması engellenir.

e-Fatura Cari Hesaplarının (Mükelleflerinin) Belirlenmesi

1 Eylül 2013 tarihine kadar e-Fatura kullanan müşterinin talebi doğrultusunda kağıt fatura verilmesine devam edilebiliyordu ancak bu tarihten itibaren sisteme kayıtlı tüm mükellefler için, kendi aralarında yapılan alım – satımlarda kağıt fatura seçeneği tamamen kaldırılmiştırkaldırılmıştır.
E-fatura mükelleflerine yanlışlıkla da olsa kağıt fatura kesilmesi uygulama genelinde tamamen engellenmiştir. E-fatura mükelleflerine kesilen faturaların basımının engellenmesi ve bu faturaların e-fatura olarak oluşabilmesi için, GIB tarafından yayınlanan güncel mükellef listesi, Netsis sisteminde de oluşturulmaktadır.
Güncelleme işlemi için, E-fatura modülüne "Online Efatura Carilerini Güncelle" işlemi eklenmiştir. Bu işlem çalıştırıldığında gelir idaresinin yayınladığı mükellef listesinin son hali, geçerlilik tarihi de eklenerek sisteme kaydedilmektedir.
Fatura kaydetme, e-fatura gönderme vb. işlemlerde de artık bu tablo kontrol edilmektedir ve cari kartında e-fatura mükellefliği statüsü izlenebilmektedir. Sistemin sorunsuz işleyebilmesi için cari kartlarına vergi numaralarının düzgün girilmesi gerekmektedir.
Ayrıca E-Fatura Cari Güncelleme işlemi program içinden çalıştırılabildiği gibi program dışında da Netsisin kurulu olduğu dizinde servis klasörü altında EFaturCariUpdate.exe dosyası çalıştırılarak güncel mükellef listesi Netsis içerisine alınmış olur.
Tarih: 01/09/2020 Konu: E-Fatura


e-Fatura senaryosu bölümü, ilgili firmaya Ticari mi yoksa Temel fatura mı kesileceğinin izlendiği
bölümdür.
Ticari fatura kesilebilmesi için, firmaların karşılıklı anlaĢması gerekmektedir ve girilen faturalarla
ilgili kabul/red süreçleri işletilebilmektedir.
Temel faturada ise, herhangi bir onay mekanizması yoktur, karşı firmanın kestiği fatura kabul
edilmiş sayılmaktadır. Yaygın olarak Temel fatura kullanılmaktadır.

e-Fatura

...

Taslağı Oluşturma

...

Fatura taslağı oluşturma işlemleri offline e-Fatura, online e-Fatura ve Özel Entegratör çalışma yöntemleri için ortaktır ve yapılan işlemler aşağıdaki gibidir:

  • UBL - TR standardında e-Fatura XML oluşturulur.
  • XML oluşturulurken eksik bilgi bulunması halinde kullanıcıya uyarı verilir.

...

  • UBL-TR formatına uygun olarak oluşturulan e-Faturalar mali mühür sertifikası ile onaylanır ve geçerlilik kontrolü yapılır.
  • e-Fatura XML belgesi XSD şema kontrolünden geçirilir.
  • XSD Şema kontrolünden geçen belge sistemde saklanır.
  • İstenirse tüm adımlar sistemde kayıt altına alınır. (Log)

e-Fatura

...

Gönderim

...

Fatura gönderim işleminde, offline e-fatura, online e-fatura ve özel entegratör yöntemlerine göre

...

aşağıdaki farklılıklar bulunmaktadır

...

:

  • UBL-TR formatına uygun ve mali mühür sertifikası ile onaylanan e-Fatura taslakları, SBDH
  • (Standard Business Document Header) standardında hazırlanan zarfa eklenir.
  • Zarf hazırlanırken eksik bilgi bulunması halinde kullanıcıya uyarı verilir.
  • XSD şema kontrolünden geçirilip ZIP formatı ile sıkıştırılan zarf, sistemde saklanır.
  • e-Fatura alıcı birime gönderilir.
  • Online e-fatura yöntemi kullanılıyorsa; web servis aracılığıyla GIB'e iletilir.
  • Offline e-fatura yöntemi kullanılıyorsa; Gib'in portalında dosya yükleme işlemi ile iletilir.
  • Özel entegratör yöntemi kullanılıyorsa; önce Entegratör portalına oradan GIB' e iletilir.
  • Zarf istenirse tüm adımlar sistemde kayıt altına alınır. (Log)

Tarih: 01/09/2020 Konu: E-Fatura

...


Fatura Uluslararası Kod Kullanımı

Fatura Uluslararası Kod Kullanımı ile aşağıdaki işlemler sağlanır:

Tarih: 01/09/2020 Konu: E-Fatura

...

Fatura uygulaması için gerekli diğer bilgiler şunlardır:

  • Cari bilgileri eksiksiz ve doğru bir şekilde tanımlanmış olmalıdır.
  • Vergi numarası
  • , Ülke
  • kodu
  • Kodu ve
  • adı
  • Adı, Şehir
  • kodu
  • Kodu ve
  • adı
  • Adı, İlçe
  • , Şube bilgileri eksiksiz ve doğru bir şekilde tanımlanmış olmalıdır.
  • Vergi numarası
  • Ülke kodu ve adı
  • Şehir kodu ve adı
  • İlçe

Giden Kutusu (Gönderici Birim)

...

Fatura sistemine entegre olan alıcı birimlere gönderilen e-Faturaları, sisteme iletilen sistem

...

yanıtları tarih aralığı kısıtı verilerek görüntülenebilir.
Tüm bu belgeler sistemde tutulur ve durum sorgulaması ;
Tarih: 01/09/2020 Konu: E-Fatura aşağıdaki şekillerde yapılır:

  • Online çalışma var ise, merkezden yapılır.

  • Offline çalışma var ise kullanıcı tarafından manuel olarak işlem yürütülür.

Image Modified

...


Gelen Kutusu (Posta Kutusu Birimi)


    1. atura sistemine entegre olan diğer gönderici birimlerden gelen e-Faturalar, sistem tarafından iletilen sistem yanıtları tarih aralığı kısıtı verilerek görüntülenebilir. Tüm bu belgeler sistemde tutulur, durum sorgulaması merkezden yapılır.

...