Netsis Yüklenilen KDV Listesi ile ilgili ayrıntılı bilgiye bu dokümandan ulaşabilirsiniz.

İlgili özelliğin anlatımını içeren webinar kaydına ulaşmak için tıklayınız.

Yüklenilen KDV Listesi

Yüklenilen KDV listesi raporu, özellikle ihracat yapan firmaların ihracat faturalarında KDV tutarı bulunmadığı için, ihracat yaptığı ürünlerin üretiminde kullandıkları ve satın aldıkları hammaddelere ait alış faturalarındaki KDV tutarlarını dikkate alarak Gelir İdaresi Başkanlığından vergi iadesi alabilmek için hazırlamaları gereken bir rapordur. Yüklenilen KDV listesi raporunun desteklendiği ilk versiyonda sadece reçete kaydı bulunan ürünlere ait satış faturaları için destek verilmektedir, ilerleyen versiyonlarda al-sat yapılan ticari mallar için de bu raporun desteklenmesi planlanmaktadır.
Yüklenilen KDV listesi raporunun çalışma mantığı özetle şu şekilde olmaktadır; raporun hazırlanmak istendiği dönemdeki satış faturaları dikkate alınarak, öncelikle bu satışlardaki ürünlerin reçeteleri üzerinden toplamda gereksinim duyulan ve satın alınması gereken hammadde ihtiyacı hesaplanmakta ve bu hammadde ihtiyaçları için FIFO (İlk Giren İlk Çıkar) mantığına uygun olacak şekilde alış faturalarıyla otomatik eşleşme yapılarak alış faturalarındaki KDV tutarları rapora getirilmektedir. Bu eşleşme sırasında alış faturaları tarihe göre küçükten büyüğe sıralanmakta ve bu şekilde tarihi daha küçük olan alış faturalarıyla ilk olarak eşleşme sağlanmaktadır. Ayrıca alış faturasının kalem miktarları sadece hesaplanan ihtiyaç miktarı kadar kullanılmakta ve geri kalan miktarların ilerleyen aylardaki rapor sırasında kullanılabilmesi sağlanmaktadır. Öte yandan alış faturalarıyla yapılan eşleşme bilgileri NETSIS veri tabanı altında saklandığı için şirket devri yapılsa bile bir önceki senelerden gelen eşleşme bilgileri dikkate alınmakta ve önceki senelerde kullanılmamış alış faturaları için doğru şekilde eşleştirme yapılabilmektedir. Aynı zamanda "Stok > Kod Değiştirme" işlemi üzerinden stok kodu değişikliği yapılmış olsa bile geçmiş sene şirketlerindeki eski stok kodlarına ait alış faturalarıyla eşleştirme yapılabilmektedir.
Yüklenilen KDV Listesinin kullanımı için aşağıdaki bölümlerde açıklanan 4 yeni ekran desteklenmiştir:

Yüklenilen KDV Devir Girişi

"Muhasebe-Kayıt-Yüklenilen KDV Devir Girişi" ekranını üzerinden uygulamaya ilk geçiş sırasında daha önceden Gelir İdaresi Başkanlığına beyan edilmiş alış faturalarının beyan edilmemiş (kalan) miktarları için devir girişi yapılabilmektedir. Bu ekran üzerinden yapılacak tanımlamalar şu anlama gelmektedir: Daha önceden Netsis üzerinden takip edilmeyen ve Gelir İdaresi Başkanlığına vergi iadesi için beyan edilen alış fatura kalemlerinin beyan edilmeyen kalan miktarları girilebilmekte ve uygulama kullanılmaya geçildikten sonra alış fatura kalemleri devir girişi yapılan miktarlar üzerinden değerlendirilip bu şekilde kullanılmaktadır.
Örneğin; A00000000000001 numaralı alış faturasının 1 numaralı kaleminin 50 Adet miktarı olduğunu düşünelim, bu kalemin 40 adetlik miktarı için daha önceden Netsis üzerinden rapor kullanımı yapılmıyorken "Yüklenilen KDV Listesi" hazırlanmış ve vergi iadesi alınmış olabilir. Bu durumda ilgili alış faturası kaleminin "Kalan Miktar" bilgisi 10 adet girilerek devir girişi yapılırsa, Yüklenilen KDV Listesinde bu alış faturasının sadece geriye kalan 10 adetlik miktarı için kullanım yapılacaktır.
"Yüklenilen KDV Devir Girişi" ekranı aşağıdaki gibidir.

"Yüklenilen KDV Devir Girişi" ekranında serbest giriş yapılabileceği gibi herhangi bir şirket üzerinde yer alan alış faturası seçilerek de giriş yapılabilir. Serbest giriş seçeneği özellikle Netsis kullanımına yeni geçiş yapılan ve Netsis üzerinde önceki dönemlere ait alış fatura kayıtlarının bulunmadığı müşterilerimizde serbest şekilde giriş yapılması amacıyla desteklenmiştir, aksi durumda Netsis şirketleri üzerinde tanımlı olan alış faturaları seçilerek devir girişi yapılabilir.
Yüklenilen KDV Devir Girişi ekranı üzerindeki alanlar ve açıklamaları aşağıdaki gibidir:

Yüklenilen KDV Parametreleri

"Muhasebe-Kayıt-Yüklenilen KDV Parametreleri" ekranında Yüklenilen KDV Listesi için kullanılacak genel parametreler ayarlanmaktadır.

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranında "Genel" ve "Belge Kısıtları" ismiyle iki sekme bulunmaktadır.

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranı "Genel" sekmesi üzerinde yer alan parametreler ve açıklamaları aşağıdaki gibidir:

Fason uygulaması Yüklenilen KDV uygulamasında aşağıdaki iki farklı fason yöntemi için desteklenmektedir:

"Fason Uygulaması Kullanılsın" parametresi işaretlendiğinde girilen fason alış faturalarının hangi yarı mamul/mamul kodlarına ait olduğunu belirleyebilmek/eşleştirebilmek için aşağıdaki iki alan aktif gelmektedir, alış faturası veya stok kartı üzerinde belirlenen bu alanlar sayesinde fason alışın hangi yarı mamul/mamul için yapılabildiğini belirlemek mümkün olmaktadır:

Yukarıdaki iki parametrenin kullanımını daha kolay anlayabilmek için aşağıdaki örneği verebiliriz:
Fason işlemlerin işçilik faturası üzerinden yürütüldüğünü düşünelim ve gelen fason işçilik faturalarının Satır Açıklama-1 sahasına hangi yarı mamul için fason işlem yapıldığını giriyor olalım. Bu durumda "Fason Bilgisinin Tutulacağı Yer" parametresinde "Alış Faturası" seçeneğini seçilmeli ve "Fason Bilgisinin Tutulacağı Saha" parametresinde ise "Satır Açıklama-1" seçeneği seçilmelidir. Böylece fason işçilik faturasını girerken "Satır Açıklama-1" sahasına YM1 gibi bir değer girersek, bu fason faturanın YM1 ürünü için yapılmış olacağı anlaşılacaktır. Benzer şekilde "Fason Bilgisinin Tutulacağı Yer" parametresini "Stok Kartı" seçilerek "Stok Kartı Kayıtları" ekranındaki seçilen ek sahaya ilgili YM1 değeri girilebilir ve alış faturasında kalem bazında giriş yapmadan direkt olarak stok kartından eşleşme sağlanabilir.

Yüklenilen KDV Parametreleri ekranında "Belge Kısıtları" sekmesi üzerinden rapora dahil edilecek Alış Faturaları, Satış Faturaları ve Dekont belge tipleri için ayrı ayrı filtre verilebilir.

Yüklenilen KDV Listesi

"Muhasebe-Rapor-Yüklenilen KDV Listesi" ekranından raporun alınmak istendiği ay/yıl bilgileri girilerek işlem yapılabilir.

Rapor ekranı üzerinde "Son Çalıştırılan Dönem" sahası bilgi amaçlı olarak son çalıştırılan rapor tarihini göstermekte ve pasif şekilde gelmektedir. Bu tarihten önceki dönemler için rapor çalıştırılmak istenirse "Son Çalıştırılan Dönem" sahasındaki tarihe kadar olan kayıtlar silinecek ve rapor bu şekilde çalıştırılacaktır.
"Yıl" ve "Ay" sahasında raporun çalıştırılmak istendiği tarihler çoklu seçim şeklinde birden fazla ay olacak şekilde seçilebilir, ancak ayların birbirini takip edecek şekilde seçilmesi gerekmektedir. Bu noktada örneğin Haziran ayı için rapor alınmadıysa Temmuz ayı için rapor alınmasına izin verilmemektedir, çünkü alış faturaları ile FIFO mantığına göre eşleşme sağlandığı için çalıştırılan rapor dönemlerinin de ay atlamadan alınması gerekmektedir.
"Şubeler Dahil" seçeneği sadece merkez şubelerde aktif olarak gelmektedir, bu seçenek işaretlendiğinde ilgili işletmenin bütün şubeleri için rapor çalıştırılmaktadır.
"Rapor Sonucu İhracat Faturaları İçin Filtrelensin" seçeneği işaretlendiğinde sadece ihracat satışları için yapılan faturalara ait rapor dökülmekte ve Gelir İdaresi Başkanlığına bu rapor sonuçları iletilebilmektedir. Bu şekilde bir parametrenin olmasının sebebi şu şekildedir: Normal şartlarda Yüklenilen KDV Listesi seçilen ay/yıl içindeki bütün satış faturalar için çalışmaktadır, çünkü satın alımı yapılan herhangi bir hammadde birden fazla farklı mamul reçetesinde yer alıyor olabilir ve bu mamullerden bazıları ihraç edilirken bazıları yurt dışına satılıyor olabilir. Bu sebeple hammadde alış faturalarını FIFO mantığına göre doğru şekilde eşleştirme için bütün satış faturaları dikkate alınmaktadır, ancak Gelir İdaresi Başkanlığına verilecek raporu için ilgili parametre işaretlenerek filtre verilebilir.
Rapor butonuna tıklandıktan sonra gelen sonuçlar aşağıdaki gibi olmaktadır.

Rapor üzerinde çalıştırılan her ay/yıl için "Vergi Dairesi Rapor" ve "Rapor Detay" şeklinde iki sayfa basılmaktadır.
"Vergi Dairesi Rapor" sayfasında Gelir İdaresi Başkanlığına verilecek formata uygun olacak şekilde rapor gösterilmektedir, "Rapor Detay" sayfasında ise alış fatura kalemleri ve bu kalemlerin satışı yapılan mamul kodları bazında detayları gösterilmektedir.

"Vergi Dairesi Rapor" sayfasında yer alan kolonlar ve açıklamaları aşağıdaki gibidir:

Not: İthalat faturalarında KDV tutarı bulunmamasına rağmen "İthalat Masraf Dekont Kayıtları" veya "Dekont Kayıtları" ekranlarından girilen masraf kayıtları Export Referans No üzerinden alış faturalarıyla eşleştirilmekte ve bu masraflara ait KDV tutarları rapora dahil edilmektedir. Eğer "İthalat Masraf Dekont Kayıtları" ekranından "Masraf Dağıtımı" butonuyla stok bazında masraf dağıtımı yapılmış ise bu tutarlar kullanıcının belirlediği şekilde alınmakta, aksi durumda alış faturalarındaki kalemlerin tutarları oranında doğru orantılı olacak şekilde masraf tutarı otomatik olarak dağıtılmakta ve bu şekilde rapora dahil edilmektedir.

Yüklenilen KDV Listesi Silme

"Muhasebe-İşlemler-Yüklenilen KDV Listesi Silme" ekranı üzerinden daha önceden çalıştırılmış olan rapor sonuçlarının toplu şekilde silinebilmesi sağlanmaktadır. 

Ekran üzerinde "Bitiş Dönemi" sahasında otomatik olarak son çalıştırılan Yüklenilen KDV Listesi raporuna ait tarih bilgisi pasif saha olarak bilgi amaçlı gösterilmektedir. "Başlangıç Dönemi" sahasında girilen ay/yıl bilgisinden itibaren bitiş dönemine kadarki bütün sonuçlar toplu halde silinmektedir.